torsdag 23 maj 2013

Pimp my town

Idag tycks vara en sådan där dag då mataffärerna är fulla av seniorer som anser sig blivit så gamla att de helt kan ignorera all vett och sans. Jag förmodar att jag kommer att bli precis likadan så småningom. Men fram tills dess får jag bita ihop och hålla hårt i handtaget på kundvagnen så jag inte i ett raserianfall slår ihjäl en av de obligatoriska gubbarna med kundvagn, som står i tre i bredd i gångarna och diskuterar hur ohyfsad ungdomen är nu för tiden, och stuvar in honom bakom potatisbingen.

Kanske blev jag lite extra irriterad eftersom jag minuter tidigare fick tvärbromsa då den lilla blå Renault jag hade framför mig i korsningen ignorerade att man ska köra bil på vägen och istället körde upp och fortsatte en tjugofem meter på cykelbanan innan den hoppade ner på vägen igen. Och jodå, föraren var en liten vithårig tant som knappt nådde upp till ratten.

Även där har jag viss förståelse. Hela staden är ett idiotmyller av avspärrade gator just nu, parkeringar är stängda och infarter existerar på vissa ställen inte längre. En del beror på stadsfesten i helgen och en del beror på att staden drabbats av någon sorts renoveringsiver. Påminner lite om när medelsvensson tittar på Äntligen hemma och sedan river ut fullt fungerande rum för att göra hemmet "ljust och fräscht!"

Vår stads centrum ska bli "lungt och grönt!" precis som alla andra städer också vill bli just nu.

Jag anar oråd jag. Man vet ju hur det kan bli när man tar i för mycket med renoverandet. Rätt som det är så står man där med eldosorna hängande ut från väggarna, bara reglar i väggarna och någon utbränd snubbe i snickarbyxor vars sambo hotar att lämna honom eftersom barnen får frost i håret när de sover i ett rum utan isolering.

Undrar om Anders Öfvergård gör städer?


6 kommentarer:

  1. Ja nog kan man bli galen allt. En gubbe hängde sig på signalhornet och pekade finger åt min syster för han kom körande på trottoaren där hon gick ivägen.

    Ha ha, partaj. =D

    SvaraRadera
  2. Åhh, stadsfest, det är därför penschisarna är på stan nu, de tänker barrikadera sig hemma under festen... Men jag håller med, jag kan bli galen på dem när de beter sig som om de är ensamma i världen, samtidigt som de gnäller på hur alla andra beter sig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodligen... och mataffärerna ligger inte ens i närheten av stans centrum där festen är.

      Radera
  3. Sv: Hälsa Tootsie från mig!

    SvaraRadera