torsdag 9 maj 2013

Sökes - Gary med Leviathan

Jag säger ofta att jag borde anställa folk. En nanny, en assistent, en trädgårdsmästare... ni vet. Sedan gör jag det ju aldrig i alla fall. Men nu har jag kommit på vad jag behöver. Jag behöver en Gary med en Leviathan!

För ett tag sedan så började jag titta på serien VEEP. Veep är ett akronymiskt slangord för Vice Precident (Vee-pee) of the U.S. och i det här fallet så är det Julia Louis Dreyfus (Elaine från Seinfeldt) som spelar den maktfrustrerade Veep-en. Hon har en stab med folk som ska hjälpa henne driva politiska ärenden som är lite för "lättviktiga" för presidenten själv, som folkhälsa, undervisning, miljö osv. Ni kommer ihåg den amerikanska kontexten gissar jag.

Dessutom är det en HBO-serie, så språket är ocensurerat och icke särskilt PK. Veep-en, Selina Mayer, för till exempel efter en lyckad valturné säga:
"Jag förtjänar faktiskt allt idag! Jag förtjänar fan en dildo från Cartier!"

Selina Mayer har också en anställd som heter Gary - han följer henne runt överallt med en stor, brun axelväska som han kallar sin Leviathan. Här har ni honom:
 

Varje gång Veep-en har misslyckats i det politiska spelet så står han där, redo med ett fejksamtal eller en kopp té eller ögondroppar eller en vaniljcroissant eller tamponger. Han bär också runt på Selina Mayers lilla pall, så hon kan nå upp till de talarstolar som är anpassade för USA:s långa, manliga politiker.

Wow, det vore praktiskt! Precis vad små maktgalna brunetter behöver :-)

Undrar vad man måste betala en sådan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar