torsdag 2 maj 2013

Mirakelmaskinen

Sömnlös i Mälardalen låter inte lika romantiskt som Sleepless in Seattle. Men så är det i alla fall, vart jag än går så berättar folk om hur svårt de haft att sova. Det har blåst halvstorm i en vecka nu och allt som inte är fastnitat far omkring och skramlar hela nätterna.

Flera stycken av de sömnlösa personerna jag träffat har också berättat att de använder nattimmarna till det oerhört meningslösa att ligga och tänka på allt man måste göra nästa dag. En bekant hade också kommit på lösningen. "Någon" borde uppfinna en maskin som verkställer alla de där smarta sakerna man tänker ut - skriver rent mail, fyller i blanketter, gör affärsplaner. Eller, som han förtydligade:
- Den där killen som jag tänkt sparka så fort jag får tid, tänk om man bara kom till jobbet så var det klart och han står där och gråter!

Jo, det vore rätt praktisk. Jag har kommit på massor med (eventuellt) lysande lösningar på saker klockan tre på natten som jag sedan glömt bort när jag vaknat igen. I alla fall det mesta av dem.

Men så är det ju det där med vargtimman-tankarna.

De som inte är bra, och som dyker upp som andra dammtroll någonstans mellan två och tre på natten när man inte kunnat somna. Usch, de vill man ju verkligen inte ska förverkligas. De där tankarna som gör alla problem olösliga och jättestora, sådana där som får en att tänka att man ska sälja allt och flytta till Ulan Bator  eller ringa upp sin pojkvän från högstadiet och gråta "Vaaaaarrföööörr!!"

Om någon därute redan arbetar på den där maskinen ifråga så vill jag föreslå ett filter av något slag. En "rena galenskaper"-app, kanske. Kan man uppfinna en app som gör att det inte går att SMS:a onykter, så ska väl inte det vara så svårt. Eller?

Drömmer jag en lösning på den konstruktionen så ska jag banne mig gå upp och skriva ner den.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar