söndag 14 juli 2013

Bär, bär, bär var're här!

Det är väl ingen som missat att det är bärsäsong just nu? Trodde väl inte det. Tidningarna och nätet svämmar över av recept på efterrätter och pajer och sånt man kan göra med jordgubbar och blåbär och hallon och...

Jordgubbar har vi förstås haft i veckor, men det blir inte mer än att man kan plocka av och ge barnen till mellanmål varje dag. Inget över för att sylta eller frysa in. Vi funderar hela tiden på om vi ska utöka med några rader till... men då blir det förstås mer att rensa.

Idag hann jag i alla fall slita ner ett par liter svarta vinbär till saft, och sedan var vi i skogen jag och yngste sonen.

Bildbevis på blåbärsplock. Och på samma gång faktiskt ett filmcitat från en Tarantinofilm - guldstjärna till den som gissar vilken jag menar.

Nu är det enda jag behöver en större frys, fyra par händer till alternativt fem timmar till på dygnet. Så ska jag väl få ihop en årsranson av bärrelaterade produkter innan säsongen är över.

Om nu inte det går att få till så blir det i alla fall blåbär och vaniljvisp till efterrätt idag.

Trevlig kväll.

2 kommentarer:

  1. Jepp, ska snart ge mig ut i en väldiga Rälla-skogen för jakt på blåbär.
    För 3 år sen plockade jag 21.2 L o för 2 år se 19.2 L.. :)
    Underbart gott å gratis är det..
    Ha en bra dag !!

    SvaraRadera