lördag 20 juli 2013

Örtagård

Tendenserna finns, det måste jag erkänna. Jag kommer förmodligen att bli en riktig gammal örtahäxa när jag blir gammal (om jag nu blir gammal måste jag väl tillägga - eller om jag redan ÄR gammal ). Jag kan se det framför mig, hur jag går ut i min örtagård och kurerar mig själv från allt utom akut hjärtinfarkt...

Kanske är jag bara lite påverkad av det faktum att jag var på visning i en örtagård igår som var konstruerad efter medeltida franciskansk modell. Så här:


Allt guiderna hade var den här handritade varianten (i ett exemplar) men ni fattar säkert upplägget.

















Jag har ju själv börjat på en egen örtagård, men det är det förstås inte många som ser än. Med börjat kanske jag ska förtydliga, att jag i samråd med min trädgårdsparter och svärmor sett ut platsen och börjat flytta om vissa växter dit. Men en dag, så... Det stora plusset var att jag under vandringen insåg att jag faktiskt redan har ungefär hälften av de 143 växterna redan! Det är bara det att de inte sitter samlat än utan är utspridda på 3000 m2.

Tills dess att jag har en identisk, så tänkte jag ni kanske ville se en del av fotona från igår:






3 kommentarer:

  1. Ja örter tror jag är grejen det.

    SvaraRadera
  2. Har du nån häxbrygd för en nacke som e stelare än en ekplanka?? :)
    Ha en skön söndag !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våtvarma omslag med läkeringblomma och pimpinell, förmodligen ;-)

      Radera