måndag 1 juli 2013

Naturligt urval?

Det finns få saker som kan få mig att börja muttra magsurt snabbare än käcka tillrop som inte stämmer. Inte nog med att jag misstror den sortens galna optimism, utan också för att det irriterar mig en aning när folk inte tänker efter på vad de säger. Vill ni höra en av mina absoluta topp fem av dessa tillrop? (Som om ni kan välja...)

"Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder!"

Jag vet inte vad dessa människor egentligen menar. Som att det skulle hjälpa med en Haglöfsjacka mot det här?

Eller det här?
 

Jo, jag skulle nog vilja påstå att det finns dåligt väder, och om nu evolutionen tagit oss så långt att vi lyckats skapa bekväma, varma och vattentäta boenden, varför ska vi då gå ut i det? Varför inte vänta en dag?

Just idag är det förstås varmt i min del av världen. Men inte lika varmt som i Death Valley i USA. Där slås det nämligen världsvärmerekord någon gång per hundra år. Det var 53 grader celcius idag (rekordet är 54,4 från år 1913). Det som förvånar mig mest i sammanhanget är att FOLK ÅKER DIT SOM TURISTER!

Nu har ju vi motarbetat det naturliga urvalet en aning genom att skapa utmärkta räddningstjänster, där människor riskerar sina liv för att rädda folk från situationer som dessa. Men jag tycker väl ändå att det finns någon sorts skyll-dig-själv-faktor i det hela? Om man bara för att "få ha varit med om det" åker raka vägen in i extremväder. Inte för att utföra meterologisk forskning, inte för att rädda människor eller egendom - utan bara för att få se och filma? Nä, det känns som om man förbrukat sin rätt att ringa efter hjälp då.

Och jag slår vad om att de alla stod och high five-ade varandra alldeles innan och skrek "Det finns inget såligt väder, bara dåliga kläder!"


6 kommentarer:

  1. Hahaha, min pappa brukade säga "Stå mitt i kläderna", lite grinigt mästrande när vi barn klagade på att vi frös... Tanken var ju förstås att om en har rymliga kläder så skapas det en luftspalt mellan hud och klädesplagg som värms upp av kroppen och förhindrar det kalla att komma in... Men han kanske skulle ha kollat in sina döttrars kläder först, där vi stod i jeans så tighta att vi var tvungna att ligga ner för att få igen dem... Inte så stor chans att göra nått annat än att "stå mitt i kläderna" men inte tillstymmelse till luftspalt ändå...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den hade jag också varit lite misstrogen mot... :-D

      Radera
  2. Hahahahahaha - underbart inlägg! För det är ett av mina favorithatobjektsordspråk också.. Jösses vad korkat! Precis på samma sätt som jag tycker att det är korkat att åka in i katastroferna också: "för att få enadrenalinkick!" För f*n - skaffa ett jobb.. *muttrar*

    Kram på dig

    SvaraRadera
  3. haha! För att vara en hurtis som brukar säga så måste jag skriva att du producerat ett härligt inlägg! Jag drog på munnen både en och två gånger. Simma lugnt!

    SvaraRadera
  4. HA! Precis. Det finns inte kläder som står emot varken sol eller oväder på ett vettigt sätt. Även om solen ofta inte anses vara ett problem i och för sig.

    Jag har svårt för ordspråk överlag som förväntas höja ens moral. "Har man slagit yxan i båten får man ro som fan"..det är väl den jag gillar typ-eftersom den är realistisk.

    SvaraRadera
  5. Folk är så dumma i huvudet. Och så klämkäcka på det. Åker över ruinens brant med ett "ja nån gång ska ju vara den förstaaaaaaa......!!!"

    SvaraRadera