fredag 12 juli 2013

Ormar och väderhäxor

Dagens stora nyhet i Köpingstrakten är väl att en lokal fiskare såg när två okända män enligt uppgift stannade på motorvägsbron över Hedströmmen och dumpade ett flertal ormar av okänd art rakt ner i vattnet. Typ...över fiskaren som fick panik och for därifrån. Här är artikeln.

http://bblat.se/nyheter/1.2142302-har-tror-sig-staffan-ha-sett-giftormarna

Mannen ifråga tror att det kan ha varit någon sorts exotiska ormar, och har gissat på kobror, pufformar, skallerormar, mm.

Det är svårt att veta hur mycket på allvar man ska ta uppgifterna om att det kan kräla runt sådana här sötnosar 25 meter från huset:
 

Vårt hur ligger dessutom en bra bit uppströms, så det är svårt att bli sådär otroligt upprörd. Dessutom vet man aldrig hur stora chanserna för att de här reptilerna ska överleva särskilt länge i svensk natur. Min gissning är att det här är insmugglade eller illegalt uppfödda djur som någon valt att dumpa för att inte åka dit. De brukar inte vara i särskilt fräscht skick som det är. Illa behandlade, illa matade och ofta sjuka. Och klarar de sig över sommaren så räcker det ju med en ordentlig vinternatt för att det ska vara adjöss. 

Men nyheten är lite typiskt Köping, på något sätt. När det väl händer något i den här stan så är det ofta i kategorin "udda".

I övrigt så ska vi ha en kväll för medlemmarna i föreningen Skolans bokcafé ikväll. Vi ska fira in semestern (eller helgen) med lite after work. Umgås. I vanliga fall brukar vi aldrig ha tur med vädret på dessa medlemspubar. Det brukar istället vara ösregn och kyla. På cafékvällarna, däremot, har det varit strålande solsken även under de mest regniga somrar.

Men i år har det varit lite tvärtom. Antingen har vi bytt skyddsängel/helgon/demon/spöke från någon som gillar fikande människor till någon som mer gillar öldrickande människor. (Från Hestia till Bacchus?), eller också kanske vi får titta efter en häxmästare istället för en häxa med väderstyrande krafter. För mer perfekt prata-skit-spela gamla låtar-och dricka vin-väder, det får man leta efter.

3 kommentarer:

  1. Hua, inte så kul om en sån orm letar sig in i trädgården, men om de dumpade dem i vattnet är det väl bara de vattenlevande som klarar sig, och även för dem är nog vattnet för kallt i Sverige...

    Tillställningen på Bokcafét i kväll låter kul, hoppas ni får kanonväder!

    SvaraRadera
  2. Sv: Nä, det var ju ungefär det jag ville ha sagt. Ät er mätta från mitt buffébord om ni vill. Men faktum är att jag skiter i min taskiga barndom. Det är ingen slump att jag lade familjemiddagen på en dag då jag faktiskt inte fyller år. Min egen dag ska jag fira med familjeutflykt och hämtmiddag. För att jag också är och har alltid varit motvalls. Men släkten finns ju där var man än vänder sig. Och vissa måsten har man dock samlat ihop till med ålderns rätt. Smaska på ni så sitter jag i ett hörn och dricker rödtjut! /A

    SvaraRadera