söndag 28 juli 2013

Tropiska nätter och skrämseltaktik

Det var nästan en tropisk natt i Sverige igår natt, enligt SMHI. En sådan natt då dygnstemperaturen inte sjunker under 20 grader på hela natten. Men så blev det i alla fall inte. Det var femton grader varmt utomhus då jag gick och lade mig. Jag har för tillfället gjort om altanen till skrivarstuga. I brist på absint fick jag dricka alkoläsk som smakade hallonsoda. Men man "tager hvad man hafver" som Kajsa Varg (faktiskt INTE sa).
















Med värmeböljan följer väderskandaljournalistiken. Just nu ropar svarta rubriker ut att Nordpolen har blivit en sjö. Jag antar att det är nu vi ska kasta aska i håret, skriva "SLUTET ÄR NÄRA!" på skyltar och ge oss ut på gatorna, för att när som helst dränkas i flodvattenvågen från norr? Nej. Nordpolens is täcks ofta av ett ytlager av smältvatten så här års.

pol med snö


pol med vatten

Dessutom så är det här ingen nyhet utan något vi alla en gång har lärt oss, förmodligen i skolan. Någon gång har vi alla hört talas om de expeditioner till nordpolen som inte kunde genomföras på sommarhalvåret just på grund av detta.

Jag blir arg på den här sortens armageddon-väder-journalistik, för den är den mediameterologiska varianten av att ropa varg. Det finns ju verkliga problem förknippat med om den här issmältningen blir förlängd eller i för stor mängd. Extremväder, översvämningar, you name it. Men vem läser till slutet på artikeln när de väl med en fnysning fortsatt förbi ingressen och konstaterat att det hela bara rörde sig om taskig rubiksättning? När väl något väderfenomen dyker upp som verkligen kräver snabb handling/evakuering/sandsäckar och nödproviant, ja - då är det väldigt många som bara kommer att säga: "samma dravel som vanligt" och vägra flytta på sig. 

Jag är lite rädd att jag kommer att vara en av dem. Med min vanliga, goda, överlevnadsinstinkt nednött av mediaskräp.

2 kommentarer:

  1. "Här drar skräckdödsåskan in!" Oj... den passerade söder om oss.

    SvaraRadera
  2. Hahaha, jag såg just den sortens rubríker idag!

    SvaraRadera