lördag 26 oktober 2013

Allt för välgörenhet

Hur känner ni inför det här med att olika grupper gör nakenkalendrar för välgörenhet? Är det något ni skulle köpa? Kanske rent av vara med i? Den stora snackisen i genren just nu är den nya Warwick rowing-kalendern. För ett par år sedan började damlaget göra en kalender som såldes för att vinsten skulle gå till en fond för cancersjuka kvinnor. Jag gillade syftet, och jag jag gillade faktiskt också kalendern. Varför? Jo, dels för att kvinnorna i den är helt vanliga. Inga size 0-modeller, inga silikonbröst och inga konstiga porrposer med svankande ryggar och glansiga putläppar. Bara vanliga tjejer, vältränade roddare, men med normala, friska kroppar. Så här såg bilderna ut på ett ungefär:
Lägg till bildtext















Nu är herrkalendern ute för 2014. Den säljs till stöd för homosexuella, unga, idrottare för att deras läggning ska accepteras. Ännu ett mycket bra syfte.

Men hörni. Det här med att den nakna kroppen inte ska presenteras i överdrivet sexuella poser - det tycks inte gälla herrarnas kalender...












Det här är en av de mindre ekivoka bilderna. Och titta sedan på reklamvideon:

http://www.dbtv.no/?vid=2769468604001

Nu är frågan vad jag ska tycka om detta, som ivrig jämlikhetsivrare... jag får återkomma lite senare om detta. För jag kan inte riktigt vara objektiv än. Jag tror det har att göra med blotta mängden av nakna kroppar. Jag har helt enkelt lite svårt att koncentrera mig.

4 kommentarer:

  1. Tja.....jag tycker ju att det var mkt snyggt på den där filmen med killarna. Men jag vet inte vad jag ska tycka om all denna nakenhet på film och i kalendrar. Jag är tveksam.

    SvaraRadera
  2. Förra året hade jag Bagarnas nakenkalender till förmån för Hjärnfonden.. En å annan smaskig bild :)

    SvaraRadera
  3. Njaaaa... jag vet inte vad jag tycker. Om nakenhet i förmån för något gott syfte. Nakenhet för nakenhetens egen skull må vara hänt. Men inte så som i killarnas kalender. Så vill jag inte att mina söner porträtteras. Och välgörenhet kan man få till på annat sätt. Också.

    SvaraRadera
  4. Jag reagerade på att det var så sexualiserat, de smekte varandras armar, skvätte vatten på varandra, brottades... När de sen sa att de gjorde det för homosexuellas rättigheter (tror jag att det var, min engelska är minst sagt rostig, särskilt med både musik och tv på samtidigt,,,) så tyckte jag det blev en fantastisk idé! Och samtidigt lite typiskt, de objektifierades - för mäns ögon, efter som det alltid är mäns ögon som är målet för objektifiering...

    SvaraRadera