onsdag 9 oktober 2013

Moder Ryssland

Ja, det är väl ingen som missat att Rysslands regering har en lite förvirrad och allmänt ologisk inställning till vad som är bra för barn och ungdomar. Jag det skulle förmodligen inte irritera mig lika mycket om det fanns någon rim och reson och metod i det hela... men det gör det ju inte. Eftersom det mesta är baserat i en hel massa fördomar och rädslor så är logiken och eftertanken förstås omöjlig.

För ett tag sedan stoppades ju alla svenska adoptioner från Ryssland i ett typiskt "ni var dumma mot oss, så då ska vi vara dumma mot...oss själva?" Ett land som behöver adoptera bort föräldralösa barn till andra länder borde väl först och främst bara hålla klaffen om ämnet barnomsorg - men som sagt - logiken funkar inte.

Sedan idag läste jag om den gamla popstjärnan Alla Pugatjova som blivit mamma vid 64 års ålder (se video för liten minneshjälp om ni är så gamla att ni minns 80-talet)

Pappan var hennes 37-åriga make Maksim. Efter att först ha kommit över tanken på åldersskillnaden, genom att å det strängaste påminna mig om att jag inte tyckt det varit omöjligt för en 64-årig man att få barn med en 37-årig kvinna, även om jag tycker det är i senaste laget där också - så länge som det finns en förälder med ork och utsikter att leva längre än tio år framåt - visst, go for it.



Men sedan läste jag ju vidare att de förstås använt sig av en surrogatmamma av det fattigare slaget som fick bära fram babyn och sedan avvika.

Det störde mig mer.

Ett land där man inte får säga till en minderårig att det är okej att vara gay, men man får hyra in sig i livmodern hos någon om man bara har pengar nog... hm...

Enda slutsatsen är att Mamma Ryssland nog borde få ett besök av en riktigt sträng och nitisk socialtant. För nog vanvårdar hon sina ungar å det grövsta.

4 kommentarer:

  1. Jag blir skogstokig på idioterna där. Och så nominerar de Putin till Nobels fredspris. Det är så att man får kortslutning..

    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, jag bara suckar. Det är så galet så galet

    SvaraRadera