tisdag 21 januari 2014

Finagles lag och resistentialismen

För några år sedan hade min man en period då han ständigt påstod att saker attackerade honom. Det hände upprepade gånger att jag kom hem och hittade avbrutna tandborstar utkastade på gräsmattan, till exempel. När jag frågade varför, så sade han att "Tandborsten petat honom i tandköttet!"

Jag himlade då med ögonen så hårt att jag såg min egen medula ablongata och frågade med mild röst om det inte var så att tandborsten hållits med hans egen hand? Kanske? Men nej, min bättre hälft fortsatte insistera på att det var tandborsten själv, på samma sätt som han också alltid påstått att dammsugaren attackerar hans hälar med flit.

Man ska ju inte bli medberoende i galenskapen, så jag har alltid fnyst åt detta. Okej, jag kunde ju hålla med om att jag också var lite övertygad om att faxen (kommer ni ihåg då man hade en fax?) var besatt av en demon eftersom den fortsatte att fungera även efter att man dragit ut sladden... men det handlade ju ändå om demoner, inte egentligen som ett dött ting. Då. Om ni förstår distinktionen där.

Men så idag fick jag plötsligt reda på att det finns en hel filosofi uppbyggd runt tron att döda ting gör sitt bästa för att ta livet av en då man minst anar det! Alltså kanske min man inte är lite lagom galen utan bara en väldigt klarsynt filosof? Låt mig förtydliga.

Jag satt och läste på om en trope som kallas Finagles lag, och som är "storebror" till Murphys lag. Ni vet, Murphys lag som ju är dyster nog: "Klart det ska jävlas, det gör det alltid!" Men Finagles lag går ut på att allt som över huvud taget kan gå fel går fel, och det gör det dessutom vid värsta möjliga tidpunkt! Det här är ju dessutom basen för all actionfilmdramaturgi. Ni vet, den jetlaggade hjälten får bilen bortbogserad i snöstorm medan han väntar på sin frus plan samtidigt som hela flygplatsen blir tagen som gisslan av terrorister, alltmedan fruns plan får mindre och mindre bränsle OCH så är det julafton.

Som ett tillägg till detta nämns då resistenstialismen, tron att inuti varje föremål då ser så ligger den potentiella möjligheten att det genom en galet sammanträffande kommer att ta livet av dig. Som bevis för detta ges ett flertal exempel på speciellt ondsinta och retfulla föremål. Som trädgårdsslangar som alltid lindar upp sig hur noggrant man än hänger upp dem, spelkulor som rullar över golvet och får en att snubbla, nycklar som alltid kommer bort och LEGO!!!! (en bit på golvet i hela huset, och nog är det den man sätter hälen på mitt i natten)

Så se upp, för allt ni ser omkring er idag är en potentiell dödsfälla, och allt som kan gå fel kommer att gå fel vid sämsta möjliga tidpunkt! Eller?

2 kommentarer:

  1. Haha, det är det jag hela tiden har misstänkt :D

    SvaraRadera
  2. Jag hade en mördarkaktus en gång. Den anföll både mig och mina gäster... Fast den är ju inte riktigt ett dött föremål, dert kanske snarare var ett utslag av att även kaktusar har känslor och den här kaktusen visste att den var djupt oälskad...

    SvaraRadera