tisdag 28 januari 2014

Kontroll

Hur har ni det med hälsan, hör'ni? (jo, jag vet redan hur det ser ut för en del av er läsare - det är blandat för att inte säga katastrofalt för en del av er, så se den där frågan som en retorisk en). Jag har idag varit på en av mina fyra kvartalskontroller som ordnas genom det genetiska register som jag blev inskriven i 2006. Som ni vet dog både min mamma och min lillasyster alldeles för tidigt i en mycket aggressiv och hormonorsakad cancer och sedan dess tycker tack och lov den svenska sjukvården att jag är värd att hålla ögonen på.

Än så länge är jag glad att kunna säga att min hälsa är perfekt. I själva verket är jag rent läskigt frisk.

Trots det så skulle jag aldrig drömma om att boka av eller ens boka om en av mina kontrolltider. Kalla det vidskeplighet eller noggrannhet, men det händer helt enkelt inte. Jag tar ledigt från vilket jobb eller uppdrag som helst för att passa de här tiderna. Främst för att man under dessa kontroller vanligen får träffa experter och aldrig behöver vada genom husläkarträsket. Idag har till exempel en överläkare visat mig mina äggstockar på en skärm, vilket som vanligt är en lite udda upplevelse. Men där fick jag mig en ny tankeställare om kontroll också - det var en ruskig massa svarta prickar på de bilderna. Ägg. Det var som en jäkla kycklingfarm därinne.

Tydligen så har jag bestämt mig för att barnalstringsåren är över utan att först konsultera mina fortplantningsorgan (de förrädarna!) som inte alls verkar bry sig om att jag faktiskt fyller 40 utan har laddat förråden med si sådär ett tioårsupplag.

Så resten av dagen har jag ägnat åt att ta kontroll över min preventivmedelsregim.

Och nu ska jag ta kontrollen över presentinslagning - innan vi ska gå på kalas där jag kommer att tappa all kontroll inför fikabordet.

p.s. Alla kvinnor som läser detta går duktigt på sina gynkontroller och mammografier, eller hur? ELLER HUR!? Inget fusk, lova...

1 kommentar: