måndag 27 januari 2014

Sentimental fool-ery

Det har pratats mycket om Zlatans reklamfilm för Volvo de senaste dagarna. Ni har väl alla sett den? Den har trots allt delats i mängd på FB. (men här är den om ni levt under en sten de senaste dagarna)


Filmen är gjord av monsterframgångsrika reklamfirman Forsman & Bodenfors. De står bakom reklamerna för Tele2, Marabou, IQ, och IF, bland annat - och där har de i stort sett följt det patenterade svenska sättet att göra tevereklam: det ska vara lite fyndigt, med allvarlig botten men inte så allvarligt att man byter kanal.



Man började se en skillnad tycker jag i och med Unicefreklamen som nu blivit branschstandard för jul-dåligt-västvärldssamvete. Där fick man enligt min åsikt se starten på det som nu är på väg att bli ett ogenerat reklamspråk som satsar på att peta och peta hårt på alla känslomässiga triggers man kan. Naturligtvis då också genom att ta användning av otaliga väl inövade troper från filmbranschen.

Det är så smarta genvägar. Och de träffar så rätt. För vi är vid det här laget så, så invanda att reagera på visuella cues. Fåglar som lättar från en stormig havsyta, en man som springer genom ett snölandskap utan att bli trött - frihet... En blond liten pojke som blir buren i säng av sin pappa i gyllene, varmt ljus - trygghet. En skärpedragning från en kvinnas ansikte till mannens alldeles intill - intimitet.

Vad vi ser just nu är reklam anpassad för nästa generations köpare. Ni vet, dem jag tjatar om rätt regelbundet. Nyromantikerna. Som är runt 25 nu och så småningom ska bilda familj och som samtidigt vill åka miljövänligt och ändå åka ut i skogen och skjuta något eller fridyka i ett stormigt hav. 

Det är intressant, och det ska bli än intressantare att se hur länge den varar, den här trenden. Innan vi tröttnar på det sentimentala säljspråket.

Min favorit från reklamserien? Ja, kanske den här:

 



1 kommentar:

  1. Och glöm inte att han faktiskt inte skjuter hjorten, han tar ner vapnet... Jag reagerade på att det var en hjort. I det landskapet borde det snarare varit en älg. Jag har extremt svårt för den här typen av patriotisk pompa, men jag älskar den här filmen. just för att det är patriotiskt och Zlatan. Som ett finger rakt i ansiktet på SD med anhängare...

    SvaraRadera