fredag 10 januari 2014

Omdömesgillt

Det här har min arbetsdag bestått av:

1) Först pratade vi om 1950-talets TV-kultur och hur den påverkade uppkomsten av de superglamourösa och ouppnåeliga filmstjärnorna som Elizabeth Taylor och Paul Newman. Vi pratade också om varför Anita Ekberg har en vit kattunge på huvudet i början av fontänscenen i La Dolce Vita.

2) Sedan strök jag en tre gånger fem meter stor green screen som legat hopknöcklad i en garderob eller nåt. Två gånger.

3) Efter lunch teoretiserade vi runt varför det viktorianska Englands romaner är sådana favoriter för filmatiseringar än idag, och ja - jag valde att visa klipp från Jane Eyre med Fassbender som Mr Rochester istället för att visa snuttar av Pride and Predjudice med Gamla Spadhakan som Elizabeth Bennet.

4) Till sist lämnade jag sex stycken 20-åriga killar i besittning av fyra filmkameror och naturtrogna repliker av automatvapen med uppmaningen "Var så kreativa ni kan!"

Jag undrar så här i efterskott om det var klokt.

Förresten tyckte jag redan från början att det var något bekant med en av killarna i klassen. En av de lite tystare.

De visar sig att jag har "Telia-Micke" som elev.


4 kommentarer:

  1. Hahaha, Telia Micke, inte illa! Och nu kan jag inte sluta att undra: Varför HAR hon en vit kattunge på huvudet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns väl inget entydigt svar på den frågan - men kattungen ska ju symbolisera hennes naiva och lekfulla jag i kontrast mot mannens något levnadströtta + förstås den ständiga symboliken kattunge/kvinnligt könsorgan. Hon ber hela tiden mannen hjälpa henne ta hand om katten. Hm. Att kattungen råkar vara vit, kan vara så enkelt att den syns bättre i den svartvita filmmiljön, matchar hennes pälsstola, är en symbol för henne (som blondin/oskyldig/naiv) eller också tyckte de bara den var söt. I alla fall blev ju Ekberg förebild för alla quirky girls i alla independent-komedier längre fram.

      Radera
  2. Ha ha. Spadhakan... ja för att inte tala om den andra ap-spadhakan Knightly för det är då fan horribelt. Hon kan ju inte ens stänga munnen.

    Ja Fassbender of course.

    SvaraRadera
  3. *ler* Jag hade samma undring som Freja - även om jag anade sambandet pussy/pussycat… Tack! Och nu blev jag nyfiken: "spadhakan"? Den andra ap-spadhakan som Pipan skriver om känner jag väl till - och tycker ungefär lika illa om. Men menas Jennifer Ehle? Vilken Lizzy är annars bäst? Fassbender - absolut!!!

    Kram

    SvaraRadera