fredag 3 januari 2014

Ynk

Det är faktiskt lite synd om mig. Jag började mitt filmlärarår med att:
a) räkna saker
b) linda upp sladdar
och
d) flytta all filmutrustning från ett hus, två trappor ner, till ett annat hus 200 meter bort, och uppför tre trappor. Sade jag att jag dessutom på den vägen var tvungen att visa låskortet två gånger och trycka in två koder. Utan att ha händerna lediga. Don't ask.

Det var nu inte så farligt. Det gjorde mest ont i benen framåt den tredje vändan (FYYYY vad tunga de stora stativen är.... speciellt om man bär fem på en gång...) och jag kommer inte att behöva träna benen idag. Eller alls förrän i nästa vecka.

Men sedan fick jag för mig att jag skulle vara snäll mot min man och gå in på IKEA och köpa den nya kontorsstolen han måste ha. "För," resonerade jag "det kommer jag varken ha tid eller ork till på flera veckor framåt."

Det var bara det att det ÄR fredag idag. Och det var rea på allt på hela IKEA. Vi kan ju bara konstatera att jag inte var själv därinne. Och (Murphys lag) när jag var näst längst fram i kön så gick en vara in till fel pris och kassörskan började nu ringa till, inte vet jag, alla på hela varuhuset för att få reda på rätt pris. Utan att lyckas. Jag var sekunder från det sanna och slutgiltiga IKEA-psykbrytet och kasta mig fram, göra Spocks sömngrepp alternativt schysst ninjamove och sedan släpa kunden i fötterna fram till lagret och gömma honom under en hylla. "Kunden? Nä, jag vet inte var han tog vägen".

Till sist kom den 60-åriga kassachefen fram och avgjorde saken med ett "Det här tramset har vi inte tid med, dra av pengarna och låt det vara bra sedan." Och då var jag nära att hångla upp en 60-årig tant för första gången i mitt liv. Men jag behärskade mig. Jag höll på att svimma litegrann när jag fick veta att man inte får ta med sig de gula IKEA-pirrorna ut från butiken. Men det gjorde jag inte. Jag bar iväg på kontorsstolen Torkel i hans inte-så-platta-paket istället.

Ja, sedan trodde jag bara att bilen blivit stulen en stund för jag var på fel parkering och sedan åkte jag hem.

Hur har er dag varit?



7 kommentarer:

  1. Trött och frusen och är glad att jag fortfarande är ledig.
    Nämen oj vilken dag du hade

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för stödet, det är bra nu :-)

      Radera
  2. Hahaha, älskar tanter, det är reda på dem! Sa jag att jag är en tant? Själv lät jag familjen ta sig an IKEA i dag, peppade dem via mobilsamtal och sms på trygga 20 mils avstånd... Och jag undrar var c) tog vägen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. a,b,d...herregud, vad trött jag var!! :-D

      Radera
  3. Klarade att köpa en bokhylla (Billy, förstås) och sex förpackningar tidskriftshållare på 8 minuter. Men jag hade hjälp av min man och vi tog självscannarkassan ut. Inte bara personligt rekord, eller?

    SvaraRadera
  4. *skrattar* Oj, vad man känner igen sig i den situationen. Förstår inte vart lite vanlig effektivitet och kunskap tagit vägen? Jag satt i kassa (Mixé och Exet) för hundra år sedan och var ruskigt bra på "cirka priser". Min kö gick alltid snabbast och mina kassor stämde alltid. Sedan tag jag nog 50 öre för mycket eller för lite ibland men så var det..

    Kram

    SvaraRadera