onsdag 29 januari 2014

Intelligens i kvadrat

Är du lättövertalad? Jag kan vara det ibland, mestadels när det gäller nya projekt eller nya ting. Det är en del av min personlighet tror jag, att inte förkasta möjligheten att ett projekt går att genomföra förrän saken är undersökt och utforskad. Men när det gäller vissa ideal är jag helt enkelt inte öppen för att ens väga argumenten. Det finns ingen som skulle kunna få mig att tro att det är rätt att slå barn, till exempel.

Jag gillar att lyssna på skickligt genomförda debatter. Sådana där som verkar mer som verbal svärdsfäktning än de vanliga lätt förklädda grälen och karaktärsmorden man ofta ser till exempel i morgon-TV. Här nedan är ett exempel:
 

Några av mina favoritdebatter just nu går att hitta på Youtubekanalen IntellegenceSquaredDebates. Publiken får rösta om de håller med eller emot ett påstående som till exempel "Google är farligare än utländska spioner" och sedan håller två talare från varje sida varsitt framförande innan publiken röstar igen. Så får man se om de låtit sig övertalas.

Den här är särskilt bra, där dreamteamet Hitchens och Fry får argumentera på mot-sidan om påståendet "Katolska kyrkan är en god kraft i världen". Se och njut av briljant retorik.



1 kommentar:

  1. Hahaha, den där brukar min man med glädje försöka återberätta! Det blir inte riktigt lika bra, men rätt kul ändå...

    SvaraRadera