tisdag 26 augusti 2014

Hål i hela huvudet

Precis när man tror att inte världen kan bli dummare så dyker det upp någon nyhet som bara stärker tron på att en sjätte förintelse av hela den dominerande arten på den här himlakroppen (vi) inte är en så himla biologisk dum idé i alla fall.

Vad jag syftar på nu? Jo, den trend som tydligen finns i Norge, där blivande mammor bantar för att få mindre barn, eftersom de själva och framför allt den nätta och vid födseln underviktiga bebisen kommer att se bättre ut på bild. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19425197.ab Klicka på länken för att läsa och förfäras själva. I artikeln säger en förlossningsläkare att detta är hål i huvudet på de blivande mammorna på riktigt. Ja. Svårt att argumentera med det uttalandet.

Jag nämnde tidigare idag för en person att jag är så himla lycklig att jag föddes på 70-talet och slipper vara 20 nu (för 20-åringarna idag verkar helt enkelt inte ha lika kul som jag hade när jag var det...) och nu är jag också jätteglad för att jag inte ska ha fler barn. Inte för att jag någonsin tror att jag skulle gå på en så idiotisk trend som att göra någonting i den stilen. Jag kan säga att inte ens halvvägs genom selfie-utmaningen jag gör just nu där man ska ta en självis om dagen är jag så trött på att se mitt eget face i mobilen att jag vill SPY åt det. Hur viktigt får det egentligen vara att se bra ut på bild? Orka...

Det är lite lagom tragiskt när man hittar en läkarbok som heter "Om kvinnan" från 1930-talet och inser att de hade bättre grepp om kroppsideal bara sju år efter att kvinnor fick rösträtt i Svedala.

















Allt detta ansågs vara normalt och fullkomligt friskt då. Nu? Tja, vad säger ni själva.

1 kommentar: