tisdag 19 augusti 2014

Präktiga, duktiga, pyssliga, miljövänliga IKEA

Den har kommit nu, den glossiga och lättlästa bibel som talar om för svenskarna exakt hur de ska vara under det kommande året. Den som viskar "Vi är precis som du, fast bara lite bättre! Följ normen till lycka!"

Just det. IKEA-katalogen är här. Till dem av er som följer den här bloggen så vet ni att det är ett återkommande inslag här, och ni blir säkert också glada att höra att jag prickade det övergripande färgtemat i katalogen helt rätt: turkos, klargul, vitt och olika nyanser av grått. Lägg till det en uppsjö av naturnyanser som mjukt grönt och brunt och en fruktansvärd massa obehandlad fura så vet ni hur katalogen ser ut. Om ni dessutom tittade på bilderna jag lade ut från mina barns rum tidigare i veckan så... ja, jag är en slav under medelsvensson-smaken, uppenbarligen.

Hur ska vi då vara under det närmaste året? För att passa in i normen? Jo, det märks tydligt att vi dels har bostadsbrist i Sveriges större städer, för överallt uppmanas läsaren att dela utrymmen med andra för att det är mysigt. Det märks också att vi är många skilda singelhushåll, eftersom det ofta är barnen som ska få en varannanhelgs-vrå i det i vardagsrummet, helt gömd bakom någon läcker textil. Vidare ska vi vara väldigt miljövänliga:


Helst av allt ska vi inte flyga någonstans i onödan, eftersom man kan fixa en egen oas hemma bara man har lite gröna fingrar och lite schyssta textiler. Sedan ska vi förstås tänka på att ta hand om maten. Helst organisera den till max i seriemördarstaplade och likadana plastbyttor i kylen, bredvid den egenhändigt inlagda frukten.

Över huvud taget är det organiserade temat stort. Förra årets katalog hade som ni kanske minns konstfärdigt tillskrynklade filtar och hackade grönsaker lite varstans, tillsammans med boktravar och glas och koppar på alla bord. De är borta nu. Nu ska vi vara duktiga och hålla ordning. Och så ska vi pyssla.

Helst med barnen. Ta gamla t-shirts och trä genom trådkorgar och göra egna sänghimlar och så. Och så ska vi aktivera oss. Alla människor i årets katalog gör något. Pluggar. Spelar gitarr. Pusslar. Och överallt är små hobby-föremål uppställda, som racercyklar, skateboards, systemkameror på stativ, en biodlarhatt med gummistövlar under. Vi ska aktivera oss. Göra något vettigt.

För två år sedan vimlade katalogen av människor som låg och vilade på schäslonger. De är helt borta nu, tillsammans med förra årets mysiga tjejfester och grannmiddagar med vinglas i högsta hugg.

Nu ska vi vara seriösa. Aktivera oss. Ta ansvar. Och jag tror att IKEA:s produkteam i och med detta också förutspått valutgången ganska bra... nya tider. Ansvarsfulla tider.

Sedan måste jag också erkänna att det verkligen känns som om IKEA har spionkameror i hem lite varstans. För alldeles innan jag öppnade katalogen hade jag gjort detta:

Hjälpt sonen i hans furublonda och gröna rum att sortera alla sina pysselsaker i återanvända kak-burkar från 1960-talet, som går att stapla. Och på bilden syns fyra IKEA-produkter. (grön stol, matta, orm, grön tidningssamlare)

3 kommentarer:

  1. Du är så hipp att du reklamstylar före reklamarna! Nåja, jag kan nöja mig med att vi i alla fall pysslar här hemma så det snart ryker ur öronen på oss...

    SvaraRadera
  2. Nja, så mycket gemensamt med Ikea har jag inte längre.
    Dock har dom rätt fräckt porslin, förvaring osv som jag tycker är kul att handla. Jag helrenoverade ju för 4 år sen när jag flyttade in så jag har inte det behovet, jag har det exakt som jag önskade.
    ha en skön kväll !!

    SvaraRadera
  3. Har ännu inte fått katalogen :)) Väntar med spänning!

    SvaraRadera