söndag 3 augusti 2014

Mediatystnad

Med tanke på att det här ska vara "supervalåret" 2014 - har det inte varit osedvanligt tyst i den politiska debatten de sista veckorna?

Hörni, jag gissar att det är med flit. Och cynikern i mig gissar också att detta är en mycket medveten grej som är stor inom de flesta PR-byråer just nu. Att våga vara tyst i media. Den taktiken är relativt ny och det är mig veterligt den första valkampanjen vi ser detta i. Det har inte varit aktuellt tidigare. Mellan 2010 och nu så har politikernas närvaro i sociala medier ökat något vansinnigt - till den punkt där det märks mer om man INTE säger något än om man gör det. Och självklart är detta något som mediarådgivarna snappat upp.

Vi har förstås sett en del - Reinfeldt i Pride-tåget, till exempel - men med minimal impact. Inga braskande uttalanden eller så. Ingen kritik av motståndarna. Den som lyckas bäst i det här spelet är det parti som sist vågar bryta mediatystnaden - men naturligtvis inte väntar för länge, så de övriga partierna hinner göra för allvarliga karaktärsangrepp och man hamnar i en defensiv position. Det är ett politiskt "play chicken" eller stirra-leken.

Jag har gått och väntat på att något parti ska bryta tystnaden och därmed visa att de inte haft tillräckliga resurser att anlita de proffsigaste rådgivarna. Och idag kan jag meddela vilket det första partiet är här i mellansverige i alla fall:


















Folkpartiet. Inte med den här affischen, utan med en med sloganen "Rösta för skolan".

Nu får vi se i vilken ordning de övriga följer. FI kommer att vänta läääänge, i alla fall.

Om en vecka är folk tillbaka på sina jobb på allvar och då brakar det loss. Njut av tystnaden så länge den varar, och ta tillfället i akt och bestäm er nu, så kan ni välja frivillig mediatystnad senare.

3 kommentarer:

  1. FI har ju inga pengar till sånt... Vi kör lågbudget och gratismedia, som fejjan och liknande...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, nä! FI har Amanda Mogensen från Södra Esplanaden. Hon är skitduktig marknadsföringsstrateg. FI är i kompetenta händer.

      Radera
    2. Håller med dig där Åsa - många inom F! är otroligt skickliga och duktiga inom medieområdet. Men jag kan tänka mig att ute - på gräsrotsnivå - är det bra mycket mera påvert..

      Men. Jag är tacksam jag för tystnaden - för det jag hör är inte alltid vackert...

      Kram

      Radera