söndag 10 augusti 2014

Lappsjuka

Att informera folk är en konst. Att få folk att göra som man vill är en ännu större konst. Och den arga lappen - den är f-n en konstform i sig. För några veckor sedan diskuterade vi i ett gäng vänner som alla tränar i samma gymkedja att ägaren av just denna gymkedja har ett svårt fall av lappsjuka.

Denne man har alltså ett stort gym i den största "stan" och sedan satellitgym i de tre mindre orterna närmast den. Löser man medlemskort i ett kan man träna på alla, så det är ju alldeles lysande. Man behöver inte trängas om man inte vill. Gemensamt för alla dessa träningsställen är dock den överväldigande förekomsten av lappar! Lappar som ska få folk att sköta sig.

Jag tränar på ett av de mindre satellitgymmen, och det har ett liiiiiitet omklädningsrum för damerna, kanske 10kvm. Som ett studentrum, ungefär. Och på dessa 10 kvm finns det följande lappar:

















(Jag tror de vill att man ska ta av sig skorna!)

Men fram tills dess att vi diskuterade saken hade jag faktiskt inte ens lagt märke till dessa lappar! Blir det för många så ser man dem helt enkelt inte. Man blir... lapp-blind. Det rätta i det här fallet vore nog att bara ha en endaste lapp. Och flytta på den varje dag. Så att det första folk gjorde när de kom till gymmet var att tänka "undrar var de satt lappen idag, då!?" Det är informationsteknik, det.

Vill man läsa mer om lappar så kan jag rekommendera argalappen.se, förresten. Där fastnade jag alldeles för länge idag. Här kommer ett exempel på de lappar man kan hitta där:

2 kommentarer:

  1. Lappar..... Ja du - DET är verkligen en konstart!!! Och ja, de vill nog inte att man har uteskor på sig inne... Skulle jag nog drista mig till att gissa ;)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Uteskor verkar vara ett STORT problem på gymmet...

    Jag fascineras av den sista lappen om "do-papier"... Snälla herr Räknenisse. Det är inte OK att to att bara för att du tydligen effektiviserat dina toalettbesök så att du gör allt på en och samma gång och därmed bara förbrukar 3 dm do-papier på en dag. Jag gör ett räkneexempel för mig själv, som inte alls är någon storslösare av do-papier... Jag räknar med att jag under en dag går och gör det lilla 5 gånger på en dag och det stora en gång. Det skulle ge en förbrukning av 0,6 m do-papier om jag kunde begränsa mig till en decimeter papper per gång. det kan jag inte. Jag har inte en smart snopp som bara behöver en liten dutt längst ut för att bli torr, jag har en hel nederdel som behöver torkas av vid varje tillfälle. Jag skulle tro att jag använder minst det dubbla, troligtvis det tredubbla under en dag, alltså mellan 1,2 och 1,8 m do-papier i snitt. Skulle jag dessutom ha mens blir besöken fler och åtgången av do-papier mer per gång, kanske 2,8-3,2 meter per dag... Jag tror inte de är de övriga i ditt kollektiv som använder mycket, jag tror det är du som snålar och använder extremt lite!

    SvaraRadera