lördag 30 augusti 2014

Krikonmarmelad och honungstomater

Min favoritmånad närmar sig med stormsteg och åtföljande gyllendagar och silvernätter. Det känns lite konstigt att samtidigt följa oroligheterna i Stockholm och undra över de vänner och bekanta som skulle dit och sedan själv gå omkring i den totala friden hemma på landet. Det är helt vindstilla, mild sol och lata fjärilar.















Jag håller på att laga krikon- och nektarinmarmelad, nu när jag vet vad det är för ett träd jag äger! Mirabeller/krikon ska funka bäst i marmeladform, och än så länge verkar det lovande eftersom hela huset luktar sött och somrigt.

Jag var ut en sväng i växthuset också och kan konstatera att det går långsamt med tomaterna.

Lite ironiskt, eftersom vi tidigare år haft överfullt med tomater och jag inte gillat dem alls. När jag nu för första gången i mitt liv hittat ett sätt att äta tomater i mängd - då finns det inga.

Men jag kan ju tipsa om metoden. En snabbdressing som med fördel kan ätas med fetaost eller färskost och en köttbit eller någon form av lantbröd.

Man tar två msk balsamvinäger och en msk flytande honung till 1/2 dl olivolja och rör ihop. I med klyftade tomater, salta och krydda med t.ex. oregano och sedan på med plastfolie och låt stå i kylen en timme (minst). Klart.

Nu ska jag vara ännu lite husligare och göra blåbärssylt och äppelmust. Ses i morgon.

3 kommentarer:

  1. Sylta och safta säsongen minsann! Det enda jag har att skörda är vinbär, och dem skulle jag skördat för två veckor sedan, så nu är det nog försent... Rabarbern är inne på sin andra skörd, men den ger jag några veckor till att växa till sig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som du ser, jag överlevde mirabellerna/krikonen! Och marmeladen blev fantastiskt god.

      Radera
  2. Nja, sylta-marmelada o safta har väl aldrig varit min grej direkt.
    Syrran däremot gör de mesta märkliga blandningar ibl tycker jag :D
    Det lilla vi äter i den formen köper jag, jag äter hellre bären som dom är.
    Tyvärr inte ett enda blåbär plockat i år, det är lite surt :(
    Men man känner sig "rik" när man har frysen full med bär, eget bröd osv..
    Ha en fin dag !!

    SvaraRadera