fredag 8 augusti 2014

Medeltida

Just nu pågår medeltidsdagarna i Arboga. Vi besökte dem igår, på andra öppetdagen och då brukar det vanligen vara ganska lugnt. Vi tittade på en smed, åt flatbrödspizza och jag köpte ett par riktigt hippieaktiga byxor för den facila summan av 20:- (och fick omedelbart dåligt västvärldssamvete för att någon stackars Thailändsk kvinna sytt dem i någon sweat shop för ingenting...) Allt var ganska avslappnat, och inte sådär hysteriskt som det kan bli ibland på medeltidsdagar där folk tar sina kostymer lite väl mycket på allvar.

Sedan var vi också på riddarspelens första dag, som vanligt arrangerad av Arbogakuskarna med lite hjälp från olika teaterföreningar. Ännu så länge var det hela lite oslipat, men riddarnas karaktärer fanns där redan. Vill ni läsa om dessa så finns de här: Arbogakuskarna

Och här är bild på två av dem innan spelet:














Jag, som inte är någon hästtjej blir alltid så imponerad och lite smånervös av att sitta på första raden med bara två små flimsiga rep mellan mig, barnen och hundratals kilo hästkrafter som man ser är på ordentligt lekhumör och tycker att showen är lika rolig som ryttarna. All heder till den träning som går åt för att genomföra ett sådant evenemang utan att något allvarligt händer.

Och även om jag inte är någon hästtjej, så anar jag att det ändå snart blir hästliv i familjen. Yngste sonen är så taggad på allt som har med sådana djur att göra att han definitivt kommer att börja rida så snart det går. Så i stallet verkar jag hamna i alla fall... 25 år för sent, liksom.

2 kommentarer:

  1. I teorin är jag hästtjej, men i praktiken tycker jag det är lite tungt och bökigt... Barnen började rida båda två, och särskilt sonen hade riktig talang för det, men ridlärarna var så kassa mot honom att han till slut inte ville rida mer. Han var enda killen i gruppen och de påpekade det hela tiden. Han kallades aldrig för sitt namn, bara "killen" eller "grabben", och det var mycket "Du som är kille..." och sen nått han förväntades klara eller inte klara enbart utifrån att han var kille. När vi tog upp det med lärarna fattade de inte vad vi menade... Hoppas din son träffar bättre lärare!

    SvaraRadera
  2. Vad kul att det finns ett sådant evenemang nära er! Vi hade ett jättetrevligt dylikt här i grannkommunen men det lades ner.. Synd, för mina pojkar gillade det. Och det var samma situation för min B - han älskade rida. Hoppas som Freja skriver att din pojk får finna sitt "hästliv" utan en massa "du som är kille".

    SvaraRadera