söndag 26 augusti 2012

Brutna och trasiga

Har ni tittat på Dance Moms på Tv3? Om inte - börja inte. Det var riktigt plågsamt att se. Föräldrar som lever ut sin dröm genom sina barn, barn som inte vill göra det de gör, men inte vågar säga ifrån eftersom de inte vill göra föräldern ledsen och en coach som tror att den enda vägen till eliten är att först bryta ner totalt och sedan försöka göra något med de resterna.

Jag är så trött på den synen. Den inställningen.

Vet ni vad som händer när man bryter ner något? Det går sönder. Trasigt. Förstört. Det spelar ingen roll hur noga man försöker lappa och laga i efterhand, det kommer alltid att finnas en mycket större risk att allt bara faller isär i fogarna.

Det vandrar runt många trasiga människor därute ändå. Personer som är så kantstötta att de inte vågar satsa fullt ut, inte vågar älska fullt ut, inte vågar någonting - allra minst tro på att de någon gång kommer att känna sig hela och kompletta.

Det finns förstås människor som klarar av i princip vad som helst och ändå är intakta. Hela. Och det finns människor som får en enda liten mjuk puff och spricker i tusen bitar. Jag vet inte vad skillnaden är, vilken faktor som avgör detta.

Men att försöka göra detta med flit?

Använda det som en metod? För att skapa framgång?

På BARN?

De som varit igenom den skärselden intalar sig själva alltid att det var värt det. Det var värt smärtan och uppoffringarna för att få det där rekordet eller den där medaljen.

Självklart. Vad finns annars kvar? Mörker och tvivel.

Den som inte håller med mig kan ju titta på bilderna av Carolina Klüfts ansikte efter Finnkampen. Jag kan gissa vad hon känner när hon går och lägger sig på kvällarna.


3 kommentarer:

  1. Jag ska INTE titta på det programmet. Jag klarar inte av uselt föräldraskap som rättfärdigar sig med att barnen kommer att tacka dem själv. Människor som tror att status och framgång är det viktiga i livet, hur tragiskt är inte det?

    SvaraRadera
  2. Håller med Freja ovan! I allt. Och jag har tack och lov INTE tittat på det heller. Blir bedrövad av den påhittade framgångsstrategin, blir upprörd över att min egen otillräcklighet skall styra mina barns liv och en massa annat.

    Att köra någon ner i botten, att bryta ner någon är ALDRIG positivt. För det som är sönder, är sönder. Och om de sedan inte skulle glädjas över sin sena framgång, vad hade de då kvar? Vad finge vara värt någonting? Nej. Tack. Till. Sådant...

    Kram

    SvaraRadera
  3. Ja sickna föräldrar. Det kan aldrig bli väl med de barnen.

    SvaraRadera