fredag 17 augusti 2012

Magisk frågesport

Ta en magisk quiz så här på fredagen - vänta ska jag ge er bakgrunden:

Jag var på bokcaféet för att sortera böcker idag på lunchen och hittade en bok som hette: Magi. Över 40 hemliga ritualer för att lyckas med kärlek, arbete och vardagsliv. Nu är jag, som alltid, väldigt fascinerad över människans ritualer. De rymmer så mycket hopp om att vi ska kunna påverka en vääääldigt komplicerad och svår värld. Ibland bara genom att dänga till någon med en död mullvad ;-) Det intressanta med just den här boken, var att det på framsidan stod: Innehåller tre formler på förseglade sidor att använda i nödsituationer. OCH DE SIDORNA VAR OSPRÄTTADE! Vem är så tråkig att de inte ens öppnar sidorna och tittar efter??

Hur som helst, här kommer quizzen - svaren på slutet.

MAGIFRÅGESPORT - folklore från hela världen

1) I vilken sorts ritual använder man en sådan här kvast?

1) För att flyga till Blåkulla under påsken?
x) För att rena huset från onda andar?
2) För att befria sig från skvaller genom att sopa bort onda ord










2) Vilken är färgen?

**** är färgen för intuition och visioner, och lockar fram dolda möjligheter

1) Silver
x) Guld
2) Indigo

3) Till vad för slags ritual behöver du följande ingredienser: Ett silvermynt, några blad salvia och basilika, två glas på fot och Strega/honungslikör

1) För att framkalla rikedom
x) För att framkalla kärlek
2) För att framkalla vackert väder

4) Vilka två ingredienser används i den skotska trollformeln "Shoon" och används med formeln: "Allt jag ser, må det öka, och min penningpung föröka"

1) En penningpung av läder och salt
x) Ett par gamla skor och ett guldmynt
2) En spegel som ska riktas mot solen och samtidigt visa bilden av ens hus

---------------------------------------------------------------------------------------

Nå hur gick det??



Här kommer svaren. 1. x- för att rena huset från onda andar. 2. 1 - silver. 3. x - för att framkalla kärlek. 4. x- ett par gamla skor och ett guldmynt.


4 kommentarer:

  1. Jag hade en del fel kan jag säga. Strega betyder häxa i alla fall, så mycket vet jag. =)

    SvaraRadera
  2. Men åh!
    ALLA fel! :S

    :)
    Justlikeacat

    SvaraRadera
  3. Hade bara rätt på den första, men då har jag faktiskt renat vårt hus från onda energier oxå, genom att bränna Salvia... Påminner mig om att jag måste rena hallen innan vi börjar möblera den....

    SvaraRadera
  4. Det var svårt. Liksom livet kan vara.

    SvaraRadera