torsdag 16 augusti 2012

Sammanfattningsvis

Jag har skickat iväg två pojkar till riktiga skolan idag. Det är lite stort. Milstolpevarning på den grejen.

















Så det är dags att sammanfatta sommarlovet. Jag hade lite taskigt samvete i början av sommaren, eftersom jag bara skulle jobba och jobba och jag var helt enkelt rädd att pojkarna inte skulle få ett sådant där långt och mysigt sommarlov som man minns från barndomen (om man har tur).

Men visst oroade jag mig i onödan. Igår satt vi och pratade och kom fram till att vi har:

Tagit sovmorgon, ätit ute på terassen, haft picknick nere vid ån, lekt med kompisar, varit på kalas, fikat på caféer, badat på utebadet, badat hemma i poolen, varit på museum, varit på marknader, varit på medeltidsdagar, gått på bio, spelat x-box och kinect, haft legomaraton och pysselmaraton och skjutit pilbåge.  Vi har snickrat och målat och gjort i ordning en uppfinnarverkstad och lekt med katterna och plockat alla sorters bär och odlat pumpor, morötter och tomater, och gått i skogen med farfar. Vi har cyklat långa kvällsturer på grusväg och trätt smultron på strå. Vi har varit på barnteater och konsterter och på zoo. Vi har grillat till lunch och vilat middag i trädgården. Vi har läst långa godnattsagor med Emil och Ronja.

Jag tänker faktiskt kalla det ett sommarlov med guldstjärna i kanten. Det har gått jäkligt fort, men varit väldigt bra.

Själv kan jag också tillägga i siffror räknat att jag har skrivit 25 artiklar för olika tidningar, tagit 627 fotografier, brett cirka 950 räkmackor och cyklat i runda slängar 60 mil.

Man ska göra lite inventeringar ibland. Så man får lite koll på vad man egentligen gjort.

Tummarna hålls för alla nervösa barn som börjat skolan idag. Det blir fint, det går bra, ni kommer att trivas.

7 kommentarer:

  1. Ni har ju gjort massor med saker i sommar. Man behöver ju inte åka världen runt för att det ska vara bra. Jag som oroade mig för att hon skulle få leka för lite min dotter ville ju på eget bevåg inte leka med nån under ca två veckor. De behöver onekligen en annan lugnare vardag de med....

    SvaraRadera
  2. Ja de där långa sommaloven som man hade som barn har nog väldigt få barn nu för tiden. Så det är nog bra om vi har nya förväntningar. Men du har hunnit med bra både med jobb och barn tycker jag. Själv är jag också nöjd. Jag har gjort så bra jag kunnat jag med./justlikeacat

    SvaraRadera
  3. Ja, man får tänka efter ibl för att inse vad man faktiskt hunnit med. Själv ligger jag 100 minus på den skalan då jag knappt träffat mina barn i sommar för allt jobb men så är det. Man får sällan som man vill..
    Ha en skön kväll !!
    Våra barn börjar på måndag.

    SvaraRadera
  4. Kände att jag kanske gnällde lite i onödan också... barnen har ju varit hemma och lediga hela lovet. Jag har jobbat runt dem. Det är ju många som inte får till det så att de inte kan vara hemma mer än någon vecka.

    SvaraRadera
  5. Ohh, det sommarlovet vill jag med ha! Här har ungarna fått springa lösa och göra vad de vill hela sommaren, det kan vara skönt det oxå ibland... Inga tider, inga hållpunkter. De har en veckas sommarlov kvar, då vi ska börja förbereda inför skolstart, då hade jag tänkt att vi oxå kunde hinna med lite tillsammansgrejor...

    SvaraRadera
  6. Tycker det låter alldeles helt förträffligt! Ett riktigt bra sommarlov.

    Kramar

    SvaraRadera
  7. Låter alldels underbart. Fina minnen finns både hemma och borta, låter som ni haft en alldeles härlig sommar! Kram

    SvaraRadera