fredag 10 augusti 2012

Själv har jag två. Massmördare.

Så satte Aftonbladet nytt världsrekord i fånig nätartikelrubrik:

Din katt - en massmördare?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15238084.ab

Artikeln går ut på att tamkatter kan fånga över 40 smådjur/ dag om de får jaga. Sedan hade de grävt upp någon ornitolog också som påstod att om man vill ha ett rikt fågelliv så ska man hålla katten inne.

Ja, det är liksom därför man började ha dem... katterna. Själv har jag två, och när de lägger sina bytesdjur framför fötterna på mig så får de beröm. Den lilla honkatten jagar huggorm och åkergrodor som specialitet, och jag är inte ledsen för det heller. Hankatten tar sork och jagar skator i vild förtvivlan (han har inte fått någon än, men vi hoppas fortfarande...)

Det blir lite tragiskt när vi kommit så långt från naturen att vi tror att den naturliga och korrekta varianten är att hålla en av naturens bästa skadedjursjägare instängda och hellre lägger ut gift.
















Katten med sitt första byte. Mus hittad inne i badrummet. (titta, nu dokumenterar hon det hemska massmordet också!!)

3 kommentarer:

  1. Hahaha! Det är ju helt rätt! Låt katten jaga! Vilken rolig artikel du skrev nu.
    Kram på dej!

    SvaraRadera
  2. Vår katt är en riktig "killer". Det var lite jobbigt när hon skulle lära sina ungar att jaga. Det låg orm inomhus och därefter fåglar som det för all del inte var något fel på...men det är jobbigt att ha dem flygande inomhus. Äh. Klart katter ska jaga.

    SvaraRadera
  3. Hahaha, klart katter ska vara massmördare, det är ju finessen med dem! Utom för mina stackare som är innekatter. Fast en av mina tidigare katter jagade när jag gick med honom i koppel, då fick jag studera jaktens alla faser från första prasslet till det dödande bettet...

    SvaraRadera