tisdag 7 augusti 2012

IKEA i verkligheten?

Jaha, så nu kan man räkna med att minimalismen är död på riktigt? Eller?

För IKEA, med sina extremtongivande brottareffektiva stylister slår nu fast, att vi lever i verkligheten och inte i små äggskalsmålade dockhus där allt alltid är undanplockat och alla ting smakfulla och matchade. I den nya katalogen och på hemsidan är det fullt med lagom-slarviga interiörer på inspirationssidorna. Kökshanddukarna är inte vikta, de är slängda över bänken. I sovrumsavdelningen så finns det nästan inte en säng som är ordentligt bäddad. Alla lakan och filtar är lite tillskrynklade.

Om jag blundar lite ser jag framför mig horder av stylister som konstfullt sprider ut morotsbitar och köksbänkarnas rostfria ytor (för det BLIR lite stökigt när man lagar mat).

Vi kommer att följa efter. Tro mig.

Jag är inte helt ledsen över det.

Inte för att jag någonsin trott att jag skulle kunna äga ett sådant där extremt välputsat hem. Nej, nej. Inte med en familj där mamman (jag) skiter rätt mycket i vad andra tycker och där pappan (oppfinnar-Jocke) monterar isär x-boxar och ugnsbakar dem, eller där äldste sonen ständigt släpar runt på superhjälteparafenalia och den yngste lever livet stående på huvudet. Vem ska hålla på minimalismen? Katterna?

Nej, jag är glad att folk får börja plocka fram sina saker igen. För jag är nyfiken på folk jag kommer hem till. Jag vill se vad de läser, vad de tittar på för film, vad de spelar för spel och gillar för mat, och vad de sparar på. För det säger så mycket om dem. Jag vill lägga personlighetspussel. Inte stirra på en tom, vit vägg med något tänkvärt ord uppklistrat som en dekal. "LOVE" - eller sånt...

Jag vill gå fram till någons bokhylla och se vilka böcker som är tummade och slitna, eller grubbla över vilken träningsväska i hallen som hör ihop med vem. Jag vill faktiskt se den där verkligheten som IKEA pratar om i reklamen. Inte känna det som om jag vore på besök på ett hotell och sitter i en lounge istället för i ett vardagsrum.

Om ni kan, när nu den nya katalogen kommer, ta en gammal en från 2005-2008 och jämför. Räkna antalet rena diskbänkar mot antalet stökiga, räkna de bäddade sängarna mot de obäddade. Kolla hotellstilen mot hemstilen. Ni kommer att bli förvånade över skillnaden.

3 kommentarer:

  1. Ahhh - vad kul!! *ler* Dock kan jag inte helt bokstavligt göra som du föreslår då hemkunskapen alltid fått mina gamla kataloger (till den delen där eleverna själva skall klara av att möblera en lägenhet).

    Jag har heller inte alltför mycket till övers för den minimalistiska stilen. Förstår den inte riktigt. Tycker det är jätteintressant med människors personliga hem.

    Många kramar

    SvaraRadera
  2. Åhh, äntligen en trend jag inte behöver anstränga mig för att lyckas följa (Inte för att jag anstränger mig annars heller, men så blir det inte som trenderna här hemma då heller). Fast jag tror inte IKEA når vår nivå av rörighet, är jag extra trendkänslig då eller bara en slarvmaja?

    SvaraRadera