tisdag 21 augusti 2012

Dörr, port, entré

Om ytterdörren är husets ansikte så ligger vi lite illa till för närvarande. Vi är lite Fantomen på Operan, om jag säger så: "Don't look at me, don't look at me!!"

Den senaste veckan har det varit extra illa, eftersom min man inte har någonting emot att lägga byggskräp och verktyg precis utanför dörren så att allt blir lättillgängligt. Det är den så kallade Kråkan-metoden (från Mamma-Mu). Man har allting överst.

Nu i år har vi kört många mindre renoveringsprojekt på rad. Det började med att vi gjorde om pojkarnas rum. Sedan har vi satt nu panel och isolering på en gavelvägg. Bytt ett fönster. Sådär lagom, till skillnad från tidigare år när vi haft stampat jordgolv i huset under semestern pga golvläggning.

Men jag måste göra något åt entrén. Jag vill faktiskt att folk ska känna sig välkomna och att ytterdörren ska ge en vink om vilka som bor i huset (annat än det faktum att minst en person inte vet var soptunnan är).

Här är några fina exempel på dörrar:
Art deco. Passar förstås inte på vårt hus, men snygg!

































Vet inte vilka som bor i detta hus, men jag tror inte de kan vara så värst tråkiga.















Jag återkommer med före- och efterbild på mitt eget elände.

5 kommentarer:

  1. Oh, jag förstår precis. Just nu ser min skaplig ut men den skall innan slutet på denna vecka få en uppfräschning. Blommorna är helt ok men den behöver städas lite.

    SvaraRadera
  2. Ohh, jag vill oxå byta dörr... Men det ligger låååångt ner på listan. Först måste vi ordna till gräsmatta även runt entrén. Och ta och laga trappan till dörren... Spelar liksom ingen roll hur snygg dörren är om alla först trampar i lera och sen snubblar i trappan innan de kommer fram till den... Och även vi har värsta skrotupplaget precis utanför dörren, jag blir gaaaaaalen...

    SvaraRadera
  3. SÅ vackra dörrar! Visst har det betydelse. Vi köpte en ny vit för några år sen men den blir smutsig så fort! Mannen har tom vaxat den med bilvax en gång för att skydda färgen! ha,ha..
    Drömmer om en gammaldags blå....

    SvaraRadera
  4. Ser framemot bild. Mig tog det tre år att begripa att det ser trevligare ut om den vira grinden inte är grön av alger. Det tog mig tjugo minuter att toka av den så den blev fin. Kanske skulle ha gjort det lite tidigare.

    SvaraRadera
  5. MYCKET viktigt med en snygg dörr!! Och området runt omkring, lika viktigt. Och jag ser ram emot före och efter fotona.

    Kramar

    SvaraRadera