söndag 30 juni 2013

Lix me, baby!

Nyfikna på rubriken? Hmm? Ni övriga språkfreaks vet förstås redan vad jag håller på med.

Jag jobbar.

Så himla trist var det! Eller trist och trist, egentligen. Jag satt precis och kontrollerade läsbarhetsindex i ett manus jag läst och som jag uppfattade som aningen svårt att hänga med i. Visst hade jag redan på känn att svårigheterna låg i strukturen - eller avsaknaden av struktur. Men det är ändå alltid bäst att kolla.

Läsbarhetsindex är ett mått på hur svår eller lätt en text är - hur långa ord och meningar det finns, hur stor variation språket har och så vidare. Ett "lix" på 0-30 är en barnbok, 30 - 40 är lätt, skönlitterär text eller populärtext (motsvarar 90% av alla romaner som finns i handeln och alla magasin/kvällstidningar), 40-50 medlesvår, normal tidningstext, 50 - 60 är svår, offentlig text och 60 och uppåt är obegriplig akademia eller byråkratisk text typ... lagbok.

Det fina är förstås att det går att testa sina egna texter. På lix.se

Man klistrar bara in sin text och presto! får man fram läsbarhetsindex, antal ord, antal meningar, mest populära ord, frekvens, språkvariation och så vidare.

Min blogg, till exempel, hade ett lix på 30. Så jag antar att ni inte har svårt att hänga med. Uppsatsen jag knackade fram i våras hade ett lix på 50 och mina artiklar hamnar på 44.

Tack och lov att siffrorna inte var på annat sätt... då skulle jag förmodligen behöva byta jobb.

Hur svår är du själv, förresten? Eller hur läsbar? Testa.

10 kommentarer:

  1. Spännande! Jag måste bums kolla upp min blogg och nån mera akademisk text jag skrivit.

    SvaraRadera
  2. Lars-Åke Eriksson30 juni 2013 kl. 07:34

    Kul sida jag inte kände till, mitt sista pm hade 54 i index.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det borde det ha, inte minst med tanke på ämnet ;-)

      Radera
  3. Mitt "Doppelgängerinlägg" fick: Textens läsbarhetsindex är 32, vilket innebär att den klassificeras som lättläst, skönlitteratur, populärtidningar.

    Mycket lustigt. =) Tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker i o f s att det är en riktig komplimang när man lyckats förklara en svår sak på ett lätt sätt. :-)

      Radera
  4. Då har jag lärt mig något nytt idag! :) Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så lite. Har stor användning av lix i jobbet :-)

      Radera
  5. Gaahh, mitt blogginlägg idag hamnade på 49... Jag skriver helt klart alldeles för mycket officiella texter... Det här var kul, jag ska testa någon text när jag inte är så arg som jag var idag...

    SvaraRadera
  6. Se där! Visste inte att det kunde vara så enkelt att kolla upp.. *ler* Men då skall väl jag också ta och göra det..

    SvaraRadera