måndag 9 september 2013

Motivera dig, människa

I morgon kommer föreläsaren Olof Röhlander till folkhögskolan där jag mestadels jobbar nu. Jag har inte varit supermotiverad inför detta, eftersom jag på grund av denna föreläsning inte har några lektioner den dagen och gärna hade sluppit åka 14 mil tur och retur för att höra på hur någon ska försöka få mig motiverad. Det som motiverar mig hade nog varit chansen att spara två arbetstimmar att lägga på företaget istället. Men, men. Jag åker dit i morgon som en duktig anställd och ler mot den inhämtade motivatorn.
..som ni kan se här i klippet.

Jag antar att jag är en gammal grinkärring. Men jag är inte så jätteförtjust i kategorin motiverande talare. Proffs-peppare. För mig känns det mer vettigt i så fall att ha en egen coach eller mentor. Jag är ganska introvert och påverkas mycket lite av yttre faktorer.

Jag får istället se det hela som någon sorts löneförmån... många betalar hundratals kronor för att se detta!

(fast nu tittade jag in på hans hemsida, läste hans "Om Olof" och kände att jag började ogilla honom på riktigt... Hjälp, har jag blivit SÅ cynisk? Döm själva:http://www.upphopp.se/om/om-olof-rohlander/
Eller försök att inte döma. Jag fastnade på att han skriver att han har ett "favvishäng" och han inleder kuriosa om sig själv med sitt golfhandikapp. Det är svårt.)

Jag ska skärpa mig. Men använder han orden "foka på" istället för fokusera på så finns det risk att jag kastar en sko.


4 kommentarer:

  1. Hahaha, jag läste hans presentation och jag kan skicka dig en sko att kasta! Det låter som att det är en av grabbarna du ska träffa, jipiii... Du som är filmvetare, kan du inte göra en analys över hans "favvofilmer"? Själv började jag snarka när jag kom till "favvoartisterna", så förutsägbart!

    Men så är jag en arg tant oxå, nu med VDN-märkning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh gud...Ulf Lundell, alltså. Jorå, han är nog en av grabbarna grus.

      Radera
  2. Undrar om det är möjligt att skärpa sig sååå mycket att man uppskattar detta till fullo?

    Jag fastnade för rubriken
    Senast lästa böcker: En fest för livet (Hemingway), Ni har klockorna – vi har tiden (Pehrson), Om konsten att läsa och skriva (Lagerkrantz), 25 filosofer (Fredriksson)

    Undrar hur ofta detta uppdateras? Alternativt undrar om han läser dessa böckerna flera gånger eftersom de är så... bra?

    Ja, det är mycket jag undrar. Till exempel varför jag aldrig kommit på att presentera mig för kunder med att jag gillar chokladkaka och udda temuggar? Förmodligen för att det är totalt ointressant för eventuella kunder, eller också är jag bara en ingrodd tråkboll?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller för att det inte är statusmarkörer? Jag överväger att lura någon av filmstudenterna fråga honom vad han gillar med Gudfadern för att ta reda på om han ens sett de filmerna...

      Radera