söndag 29 september 2013

Taggas med reading habits

En bloggutmaning så här på söndagskvällen, så trevligt! Ska göra mitt bästa för att denna bokhelgen till ära svara på några frågor som ställts i ämnet: reading habits

1) Har du en speciell plats där du brukar läsa?
Svar: Nej, jag läser överallt - sängen, kökssoffan, bilen (inte när JAG kör) vid matbordet, soffan, fåtöljer, picknickfiltar... you name it.

2) Riktigt bokmärke eller random papperslapp?
Svar: Jag önskar jag hade sådan koll att jag ens enbart lade papper i böckerna. Jag lägger dem uppfällda, eller med en penna, nagelfil, platskort eller vad som ligger närmast. Jag älskar och misshandlar mina böcker.

3) Kan du sluta läsa när som helst, eller måste det vara efter ett visst antal sidor eller i slutet av ett kapitel?
Svar: Jag slutar vanligen när jag blir för trött för att urskilja orden. Så, nej.

4) Äter och/eller dricker du något när du läser?
Svar: Inte i sängen. Men annars, ja. Dricker gärna té.

5) Brukar du lyssna på musik eller ha TV:n på när du läser.
Svar: Ibland. Det stör inte min koncentration i alla fall.

6) En bok i taget eller flera samtidigt?
Svar: Flera samtidigt. Vissa kan man inte läsa när man ska somna, för de är för otäcka, andra kan man inte läsa när man äter, för de är för äckliga...

7) Läsa hemma eller överallt?
Svar: Överallt.

8) Läsa högt eller tyst i huvudet.
Svar: Jag läser förstås inte mina egna böcker högt, men jag är familjens utsedda högläsare eftersom jag gör rösterna i barnböckerna. Mina Harry Potter-röster är kick ass!

9) Hoppar du fram i boken, eller hoppar du över stycken?
Svar: Ibland är boken så spännande att jag måste bläddra fram och kontroller om kärleksparet ska få varandra eller om hjälten kommer att överleva... och i böcker jag läst flera gånger hoppar jag över stycken.

10) Bryta rygg eller inte?
Svar: På vissa böcker, som extremt tjocka pocketböcker. Annars orkar jag sällan.

11) Brukar du skriva i böcker?
Svar: bara i facklitteratur.

12) Vilka taggar du?
Svar: ber att få återkomma, jag måste kolla vilka som inte gjort den här utmaningen än!

3 kommentarer:

  1. Så roligt, denna lista är toppen! Vi var visst lite lika på vissa punkter.

    SvaraRadera
  2. Jag ska oxå göra den där, bara jag är tillbaka från tjänsteresan. och te, det är min bokläsardryck!

    SvaraRadera
  3. Yay - vad kul!!! Och det där med taggar - det hinns med!! Kram

    SvaraRadera