torsdag 14 november 2013

Den magiska egenskapen

Igår fick vi - tyvärr - återstifta bekantskapen med barnakuten. Läget är under kontroll igen, men i vanlig ordning så fick vi gå igenom ett antal tester och undersökningar som tog ungefär sex timmar att utföra. Jag tyckte ändå att vi fick mycket gjort, om man nu får tänka i de banorna när det gäller hälsovård. Som en bonus upptäckte läkaren till exempel att barnet (som var inne av helt annan orsak) hade en två centimeter lång fjäder av okänd fågelart fastklämd någon centimeter ner i örat. Ingen vet när den kom dit, men där har den suttit ett tag av skicket att döma. Bara underligt att barnet inte har haft så värst ont i örat...

I alla fall, den läkaren vi hade, hon var riktigt bra hon. Inte bara för att hon var snabb och skicklig och faktiskt hade tagit sig tid att läsa hela journalen innan hon kom in, hon hade den där magiska egenskapen som vi alla vill ha - förmågan att få saker gjorda. Som luttrad akutenbesökare så tror man inte riktigt på det, när en läkare säger att hon ska se till att man ska få en tid till röntgen så snart som möjligt fast klockan är efter fem på kvällen. Men efter en halvtimme stod vi där med blyförkläden på.

Jo, jag inser att det kan ha varit ett rent sammanträffande, det där. Men samma tendenser visade sig hela kvällen. Saker gick bara... smidigare.

Visst är det något som man också gärna vill bli betraktad som? Som den som kan fixa allt? Vi har en sådan person på skolan där jag har mitt filmlärarjobb. Hen upprepar ofta och gärna, att alla anser att ska man få något gjort så ska man vända sig till hen. Jag vet ännu inte om det stämmer, och jag hade kanske valt hen som en möjlig trea eller fyra på enforcerlistan,  men jag märker ju tydligt att det är en viktig roll för den här personen.

Jag har också hört samma sak främst från mina kvinnliga singelkompisar, att det är en egenskap de verkligen letar efter. En partner som kan fixa saker, som får saker gjorda. Inte bara skruva i proppar och slå ner inbrottstjuvar och sådant, utan bara någon som löser saker. Så man inte behöver själv. Förmodligen en av anledningarna till att Bonde söker fru är så oerhört populärt. Enligt min åsikt är bönder ofta bra på att lösa problem. Inte sällan med ståltråd och eltejp.

Så enligt det resonemangen måste världens sexigaste man vara... Macgyver?

Vänta lite nu...

3 kommentarer:

  1. Ja bönder är väldigt allround och ihärdiga med. Jobbar ju modell nästan jämt med diverse trubbel som uppstår,,,Kram

    SvaraRadera
  2. *leer* underbar egenskap och underbar läkare! En sådan hade vi gärna velat möta när B var mindre. Sååååå många gånger vi besökt barnakuten... Suck. Hoppas din lillkille mår väl?

    Pojkarnas pappa är PRECIS sådan, med det praktiska, att han får allt gjort och löser saker genom att titta på det och sedan faktiskt fixa det.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Tur att min man attraherades av mcgyver egenskaper och inte jag. Hade det varit tvärtom hade vi aldrig blivit ett par och inte haft de här fantastiska ungarna... Skönt med en läkare som får saker gjorda, jag upplever en stor brist på sådana! WEller, här där jag bor, en stor brist på läkare överhuvudtaget. Norrlands inland verkar inte attrahera dem, konstigt...

    SvaraRadera