onsdag 6 november 2013

Fifty shades of KappAhl

Alltså, bläsch. Jag är rädd för att jag måste skriva ett par rader om hur trist jag tycker hela KappAhls kampanj/samarbete med Fifty shades of Grey är. Jag behöver inte skriva mer om vad jag tyckte om bokserien, den diatrapen har ni här: http://asalundqvist.blogspot.se/2012/12/femtio-argument-om-femtio-nyanser.html

Men jag måste nog förklara varför jag tycker att den här kampanjen bara känns sjaskig och inte ett dugg sexig. Boken 50 shades... handlar som de flesta vet om en 19-årig kvinna och en 24-årig man som inleder en sexuell affär med S&M-inslag och som sedan slutar förutsägbart med att de gifter sig, får barn och lever lyckligt och rikt resten av livet. KappAhl har aldrig i mina (eller de flestas ögon) varit en klädeskedja som riktar sig till den åldersgruppen, och det gör de inte nu heller vad jag kan uppfatta.

Istället riktar sig kampanjen mot den betydligt äldre läsekrets som gillar boken - kvinnor i åldern 30-50.

Nu vill jag bara fråga - har vi, Sveriges medelålders kvinnor någon sorts kollektiv kris? Eller är vi bara väldigt fantasilösa?

Vem är det egentligen vi identifierar oss med i dessa böcker? Är det huvudpersonen Ana? Den oerfarna 19-åringen? Det är väldigt länge sedan vi var där, mina damer. Och om det vore så att någon av våra egna döttrar stötte på en överkontrollerande pojkvän så vore vi de första att protestera.

Jag har sett ett flertal kvinnor som till exempel på facebook kommenterat att de är lite småkära i Christian Grey. Om det bara vore grejen att de tycker en avsevärt yngre, snygg man vore kul att leka med - så visst. Men att de går igång på den där "dominante miljonären"-grejen som om det vore ett mansideal att hylla samtidigt som samma kvinnor klagar på att "män alltid får högre lön och bättre villkor" - nä, det går inte ihop.

Alltså blir resultatet en lite flåsig och småsvettig känsla, som den där knepiga farbrorn i hörnet på varje fest som smygkikar på tonårstjejerna.

Köp gärna fina underkläder, fira er sexualitet på det sätt ni väljer - men inte genom den här kampanjen. Ni kommer att må lite illa av det efteråt...Vi är inte oerfarna, 19-åriga pushovers längre, och det är det vi borde vara lyckliga över. Inte av att det dyker upp underkläder med en boktitel på.

5 kommentarer:

  1. Allvar... har de boktiteln på fillingarna? Tur man har ett par trasiga från ÖoB och ett par utnötta från ett hästsportföretag. De har fan hållit i fem - sex år. Och den där grå mannen - can't stand the man. Eller the book. Jag säger som mormor; "om man inte kan göra det så kan man i alla fall läsa om skiten!". =D

    SvaraRadera
  2. Kampanjen ger mig sådana äckelkänslor att jag inte ens vill gå in på KappAhl längre. Det är synd eftersom det är ett av två ställen i Sala där det finns kläder, men tanken att jag förmodas dra på mig något dylikt med tillhörande fånig mask får mitt skinn att knottra. Bläsch var ordet.

    SvaraRadera
  3. Spot on. Fast trosorna var faktiskt fina :)

    SvaraRadera
  4. Åsa - BRAVO - håller med. Och tycker tillika att det är ytterst sorgligt!!

    Kram

    SvaraRadera