fredag 15 november 2013

Lyssna sönder

Jag sitter framför fönstret och kan konstatera att kalla det jag ser för mörker är något av en underdrift. Fredagslugnet har sänkt sig över huset och medan pojkarna spelar något som förmodligen är cube world (för man kan aldrig få nog av spel med fyrkanter i) så håller jag på att lyssna sönder några låtar.

Jag gör ofta så, när jag hittat något jag gillar. Jag vill lyssna om, och om, och om igen tills jag klämt varenda ton ur musiken och uppfattat och absorberat varenda ord. När jag var liten och musiken fanns att tillgå på vinyl eller kassett så fick jag lägga restriktioner på mig själv, eftersom de dyrt införskaffade skivorna annars blev repiga och ospelbara. Jag antar att det var en god övning i disciplin för framtida liv. De bästa låtarna sparade jag alltid för att höra på alldeles innan jag skulle somna.

Sedan har jag också alltid haft vissa låtar som måste spelas vid vissa tillfällen, eller som får mig att minnas vissa personer intensivt. Fortfarande har jag en tendens att lyssna på "Dog days are over" varenda gång jag är klar med ett stort projekt eller extra jobbigt jobb, och blir jag tillräckligt arg så har det mer än en gång hänt att jag sjungit med Skunk Anansie. Sedan kan jag inte heller låta bli att tänka "vaggvisa" varenda gång jag hör "Sweet child of mine" och det är väl inte riktigt vad man förknippar Guns N Roses med. Men jag sjöng vaggviseversionen för mina pojkar.

Just nu håller jag på att lyssna dessa låtar i bitar:

Otrolig röst - sammetssvinto.

och:

 för jag gillar enkelheten i melodin...

och:



För då kan man dansa och laga mat på en gång.

Hur lyssnar ni? En fredag som denna?

2 kommentarer:

  1. Jag lyssnar inte alls nu för tiden, trist men sant... Försökte mig på Spotify i mobilen för att lyssna när jag reste, men blev galen på att låtarna buffrade hela tiden, så jag hann bara komma in i en låt så blev den tyst någon sekund för att sen fortsätta där den stannade, medan mitt huvud förstås spelat upp melodin i mitt huvud och låg före... När jag var ung hade jag alltid musik på. Jag minns när jag skulle på en Ebbakonsert, precis efter att de släppt Kärlek & Uppror. jag hade lyssnat på skivan konstant sedan den släpptes så på konserten stod jag längst fram och kunde varenda liten ton i varje låt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter inte kul med Spotify i mobilen.Men håller med om att lyssnandet går i vågor. Ibland får det gärna bara vara tyst.

      Radera