onsdag 19 juni 2013

Ad hoc midsommar

Okej, så där var den planerade midsommarafton körd. Ni vet, den där sorten där folk har nystrukna kläder och blomsterarrangemang på bordet och olika sorters inlagd sill i glasburkar med rutiga band på och hemrullade köttbullar i stengodskarotter.

Den är körd. Inte en chans för den.

Jag har ett upp-och-nedvänt hus med skitig terrass och ett vardagsrum som är till hälften turkost och till hälften vitt. Kylen och skafferiet är fullt - det är de alltid - men inte en pryl är handlat med tanke på någon festlighet, direkt.

Det lille utrymme jag tyckte mig ha att snajda till saker på, det försvann igår. Den äldste sonen råkade släppa en stor gren i huvudet på den lille som fick en hjärnskakning (eller vad som enligt doktor Yngve som såg ut att vara 14 år men var underläkare - fan vad jag är gammal - kallades för minimalt skalltrauma på den skala som används här) och skulle observeras på akuten tills dess att han slutade vara blek och illamående. Det tog fem, sex timmar det och därmed fick alla finerier stryka på foten.

Jag orkar faktiskt inte bry mig. Oddsen är att svärisarna vill att vi ska grilla med dem, och då kan jag väl baka till någon efterrätt och ta med. Det ordnar sig. Jag tror jag ägnar lite energi åt att städa av terrassen och hänga upp de ljuslyktor jag ställde på bordet för vidarebefordran för ungefär en månad sedan. Och så tror jag att jag letar rätt på fyramanstältet så kan pojkarna fira midsommar med att sova i tält = mysigt bullerbyaktigt barndomsminne.

Kommer ni hit som gäster under midsommar - beware - vi får leka här har ni ert kylskåp. Jag åker inte i närheten av en affär innan lördag. Folk är helt koko i huvudet.

Förresten, bifogar bilder på maten som är hemma, om någon kommer på något menyförslag så kommentera och hjälp till ;-)


























5 kommentarer:

  1. malin Skeppstet19 juni 2013 kl. 10:17

    Hmm... jag tar det som en utmaning...

    Köttet marinerar du inför grillningen med soya, vitlök, salt o peppar, honung och olja.
    svårt att se om det är en zuchini eller gurka... om zuchini så åker den med på grillen, om gurka gör du tzatziki - vitlök, gurka, turkisk youghurt, salt och peppar.
    om det är zuchini blir det sås på youghurt och ostdipp....
    till detta gör du klyftpotatis i ugnen.
    sallad, melon o vad det finns för grönsaker blandad i en sallad som tillbehör.

    efterätt- pavlova (eller maräng botten) med hemgjord ananas curd och vispad grädde.
    alternativt skär du frukterna lägger dem i ugnen tillsammans med lite honung och kokos (som jag hoppas finns i skafferiet) rostar en stund och serverar med vispad grädde.

    i tältet serveras det popcorn till de midsommarfirande barnen. :)

    Trevlig Midsommar!
    /Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack Malin! Det låter toppen :-) Jag kör på din meny!

      Radera
  2. Pannkaka och fruktsallad! Här firas det i ensamt majestät (ja, plus katterna då) så jag äter väl havregrynsgröt som vanligt...

    SvaraRadera
  3. Underbart! Varför läste jag detta inlägg först nu?

    SvaraRadera