måndag 24 juni 2013

Handboken i konsten att vara social

Vad man än vill bli eller åstadkomma, så kan man ge sig f-n på att det finns en självhjälpsbok för det. Det fascinerar mig i all oändlighet, speciellt som de flesta förmodligen inte fungerar alls. Det kommer in en jämn ström av sådana böcker på bokcaféet, och ibland får de följa med mig hem för en provläsning. Dessutom är den sortens böcker ett stående skämt mellan mig och maken. När vi träffades hade han en del märkliga bordsvanor (för 1994) som att han alltid lade en servett ovanpå pizzan för att suga upp det flytande fettet från osten innan han åt.

Jag tyckte det var "sådär" och gav honom en bok om bordsskick av Margareta Ribbing som första födelsedagspresent någonsin.

Hur som helst, idag tog jag med boken Handbok i konsten att vara social: tips, trick och tankar för dig som vill nå framgång i umgänge och yrkesliv. Av Nicolas Jaquemot som är etnolog och har skrivit en hel rad böcker med utropstecken i titeln. (hmmm...)
Hittills har den inte gjort mig besviken. Den är full av råd som osociala människor kommer att missförstå ögonblickligen (det är egentligen allt man kan begära av en sådan). Vill ni förresten veta vad som kännetecknar en verklig socialkompetensguru?? Enligt författaren detta:

1) Positiv attityd (Foten i kläm? Jajamen!)
2) Nyfikenhet och intresse för andra människor
3) Förmåga att få andra att känna tillit till en
4) Förmåga att ta vara på de möjligheter som olika sociala situationer bjuder, t ex för att nätverka och lära känna nya människor
5) Förmåga att få andra att känna sig uppskattade och må bra
6) Generositet, slösar med vänskapliga gester
7) Tydlig personlighet som sticker ut i mängden

Efter att ha läst detta känner jag först att jag redan gör allt detta med viss kompetens och sedan att jag nog vill slå mig själv på käften litegrann för att jag är så himla jobbig. Nåja, jag har en ganska stor dos nördig svartsyn och domedagstänkande som väger upp det hela i alla fall.

I morgon måste jag dessutom vara mitt allra mest sociala jag, så jag tror jag ska läsa igenom hela boken innan dess. Så jag inte missat något. Vet ni vad som föreslås som ett bra samtalsämne förresten?

Vädret.

4 kommentarer:

  1. Hahaha, älskar böcker som sprider självklarheter men inte ger några egentligen praktiska råd. När jag var i USA tidigt 80-tal fick jag boken "How to marry a rich man" i present, den var intressant...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låt mig gissa: "Kom ihåg att han har ett arbetsamt liv, ta inte upp hans tid med ditt gnäll." "Inget sex innan monogami är etablerat - ingen vill ha kon om mjölken är gratis." "Ring aldrig honom, låt honom vara den som jagar!" Nära?

      Radera
  2. Det där skulle kunna vara "Lär känna din psykopat".

    SvaraRadera
  3. Hahahahahahaha - otroooooligt roligt!!! Jösssssesss..

    SvaraRadera