lördag 15 juni 2013

Folkfest eller folksjukdom?

Ja, hur är det där egentligen? Det där med körsång och allsång? Jag har en vän som tycker att det är riktig fest när man får sjunga tillsammans i grupp, och en som tycker det är en folksjukdom som borde vaccineras bort.

Igår var jag på ett sådant där evenemang som jag förmodligen inte hade åkt på om jag inte blivit utsänd av tidning för att göra reportage. Jag var på allsång. I år igen. Förra året var det Sten och Stanley med vänner och i år var det Pandora med vänner som bjöd på 34:an, Rosa på bal, En kväll i juni och sådana trallvänligheter. Platsen är vacker, i en liten småstad där det kanske inte händer så skitmycket, så evenemanget var fullsatt. Och serveringen hade fullständiga rättigheter och det var gratis inträde = mkt folk.













Innan start. Schysst utsikt.


Efter en stund började jag inse att jag nog överdoserat på offentligt sjungande. Lite konstigt. Jag sjöng själv i kör som yngre och jag brukar tycka om att lyssna på vackra röster. Men i det sista har jag varit märkligt oberörd. Vi hade ju en helt fantastisk kör på bokcaféet i onsdags, och jag gick inte ens ut för att lyssna på deras version av En vänlig grönska, som annars är en av mina sommarfavoriter som den kören gör mycket bra.













Här, sjung i den här!


Det jag roande mig mest med under kvällen var att konstatera att den manlige allsångsledaren (Chris Lindh som sjöng i Barbados förut) har exakt samma kroppsspråk som John Cleese. Tror ni mig inte? Kolla här då:
Lägg till bildtext












"Don't mention the war!"



Det kanske är något han borde utöka sin repertoar med. Jag menar, karln måste ju ha humor. Han släppte ju en skiva i Japan under namnet Bobby Summer...

Tills vidare ska jag begränsa allt musikintag tills jag börjar lyssna på allvar igen. Inte bara låta musiken skvala igenom.

5 kommentarer:

  1. Just fenomenet allsång eller det att svenskar sjunger oavsett om de kan eller ej kan inte sluta fascinera mina tyska elever i svenska.
    På tyska finns mig veterligen inte ens ett ord för "allsång", förmodligen för att det är OTÄNKBART att sjunga om man inte har en sångutbildning eller är registrerad medlem i en kör. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nån ordning får det ju lov att vara ;-)

      Radera
  2. Jag älskar att sjunga, men har oerhört svårt för både körsång och allsång... Kan erkänna att jag aldrig, inte en enda gång, kollat på Allsång på Skansen, oavsett programledare och artister... En gång var jag till och med på Skansen när det sändes, men jag och min kompis valde att ha picknick långt bort från scenen, så även om vi hörde en del såg vi inget...

    SvaraRadera
  3. *skrattar* BOBBY SUMMER!!!?????? Bahahahahahahahhaha!!! Nja.... Jag är nog lite åt samma håll som Freja.. Kanske mycket för att om man som jag, vuxit upp utan svenska rötter, så känner man sig förbannat utanför för att man inte kan Taube utantill eller Bellman.. I vuxen ålder har jag lärt mig alla dessa, men mest för att kunna mima med med stil.. Jag har alltid varit den som fått anslå tonen vid alla gemensamma "sjungningar" - jag har ett "lagom" tonläge... Men jag har inte en enda gång sett Allsång på Skansen. Inte heller den otroligt populära i min egen stad....

    SvaraRadera
  4. Hahahaaaa..... sicken stil !!!
    Jag har sjungit i kör som barn men är måttligt förtjust i det nu för tiden.
    Allsång gillar jag däremot, våra kvällar här i stan drar igång i i början av juli..
    En stunds opretantiös underhållning o förströelse..
    Ha en bra dag !!

    SvaraRadera