lördag 1 juni 2013

Fördelar

Den här månaden ska jag jobba ungefär dubbla dosen jag brukar på den tidningen där jag har de flesta av mina frilansjobb. Jag täcker upp en annan persons semester. Det har jag heller inte något emot, jag är satt på jobb av typen feature. Idag har jag till exempel varit på antik och retromässa och pratat med säljare om gamla prylar. En dam hade antikt mode som lite av en specialitet - jag lärde mig en hel massa om antika spetsar och handbroderade aftonväskor och hattnålar och sånt...
















Spets från 1920-talet. Mkt cool.

Det är just sådana saker som jag gillar extra mycket med mitt jobb på sommaren. Jag får åka på grejer jag aldrig skulle ta mig tid att åka på annars. Friluftsteatrar och utställningar och båtslussningar och så... sånt man annars ser i tidningen och tänker "Oj, det vore kul!" och sedan går man och klipper gräset istället. Och så får jag betalt för att åka dit.

I morgon ska jag besöka en tystnadsretreat. Efter en gemensam lunch ska alla meditera i grupp och sedan vandra en medeltida pilgrimsled under reflektiv tystnad.

Det hade jag nog heller inte gjort på egen hand. Men det ska bli intressant.


3 kommentarer:

  1. Jag skulle ÄLSKA att ha ditt jobb, om jag ändå var lika duktig och modig som dig! Men sen undrar jag allra mest hur man gör intervjuer på en tystnadsretreat? Skriva frågorna och få skriftliga svar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äh, det är inte mod... folk gillar att prata om sig själva i allmänhet. Och jag gör inte speciellt tunga nyheter. Tysthetsretreaten undrade jag också lite över. Men man får prata under lunchen i början och sedan få jag väl bara fota och beskriva stämningen.

      Radera
  2. Ahhhh - säger som Freja! Jösses, vilket härligt jobb. Och precis som du säger kommer man liksom iväg på alla de däringa grejerna man tycker verkar så kul. Det gör man alltför sällan annars. För det finns ju alltid något man kan städa istället.. Suck.

    Kram

    SvaraRadera