fredag 7 juni 2013

Liten aning äckligt

Jag vet inte vad ni säger, men jag känner mig en liten aning olustig och äcklad inför allt det här med prinsessan Madelienes bröllop. Det sägs att hon bad sina föräldrar att få gifta sig i stillhet och helst inte ens i landet, men att kungen på grund av hennes allmänna impopularitet tvingade dem till att gå med på ett TV-sänt evenemang.

Kungen.

Vilken PR-stjärna. Not.

Egentligen vore det den bästa vägen för alla inblandade om de gjorde precis motsatt vad Hans Kungliga Majestät föreslår och sedan låtsas som om det var hans idé. För jag vet inte om jag känner jubel och glädje inför det faktum att mina skattepengar - återigen - betalar festkostnader för människor jag inte känner eller har någon nytta av.

Jo, jag ber om ursäkt, rojalister. Kungafamiljen gör ingen större PR-nytta än några schyssta kändisar skulle göra. Världens mest fotade och mest kända bebis heter inte Estelle - hon heter Blue Ivy (Beyonce och Jay-Z:s unge) Världens mest hårdbevakade kommande bröllop är inte Chris och Maddes. Det är Angie och Brads. Och nej, återigen, kungafamiljen har inga "egna pengar". Även om de gjort lyckade investeringar så kom pengarna till investeringarna från början av skattemedel.

Istället mår jag lite smått illa av alla uppräkningar av hur många amerikanska miljardärer som ska komma på bröllopet och hur många personer som legat med antingen en Kardashian eller en Hilton som just nu festar på Stureplan.

Isch. Men förhoppningsvis går det hela över snabbt. Och utan alltför många "grattis Madde och Chris!" på folks Facebook-sidor. Ni känner inte dem. De skiter blankt i er. Och leve republiken.

7 kommentarer:

  1. Gjorde en enkätundersökning om vad tyskar tänker på när de här Sverige och svenskarna förra året, och om man ska gå efter den borde vi göra Ingvar Kamprad till kung, för de tyskar som svarade på vår enkät var betydligt mer intresserade av IKEA än av kungahuset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag förstår det. Abba, IKEA, Zlatan, köttbullar, älgar, blondiner och sedan kanske någon kunglighet...

      Radera
  2. Hahaha, håller HELT med! Och inte blev det bättre av att hon blev tagen av polisen för att hon körde i bussfilen. Och ansåg sig ha rätt till det... Det enda det paret gjort för Sverige är deras taffliga förlovningsvideo som gett stoff till både sketcher och otaliga reklamkampanjer. Från att Gina och Danny skulle presenteras som värdar för mello till både Loka och Norwegian Air just nu... "Tihi" är bevingat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer. Lite dyr "comic relief", men komedi inte desto mindre.

      Radera
  3. Håller helt med! Bort med kungahuset och lägg pengarna på sjukhus och skolor istället!!!

    SvaraRadera
  4. Och AMEN till det!!!! EN liten anekdot: på min brors bröllop hurrade vi bara tre gånger för brudparet då det fjärde "leve-t" är ämnat till kungen. Brudens far till och med pekade finger åt östkusten innan vi klämde i med tre hurra-rop!!! :DDDDD

    SvaraRadera