fredag 28 juni 2013

TV-licensen

Jag har just betalat räkningarna för den här månaden. En fin känsla. För att, efter ett citat från Micke Tornving "Då är det ingen som kommer åt en förrän nästa månad." Bland de övriga räkningarna låg det också en liten en från Radiotjänst.

Den betalar jag alltid med lite blandade känslor. Mest för att den är en riktig dinosaurie, som motstår varje försök till vettig förnyelse. Redan för tio år sedan borde den har gjorts om för att bli en del av skattesystemet för samtliga svenskar.

När TV-licensen kom till, baserades beslutet på att alla inte hade en TV, eller ens någonsin skulle få råd att köpa en TV. Det ansågs, att hade man råd med sådan lyx, så hade man också råd med licensen. Idag betalar givetvis alla samma taxa, oavsett mängd apparater eller inkomst. Man ansåg inte heller att det var nödvändigt att alla skulle betala för någon sorts objektiv nyhetsrapportering - ville man ha "riktiga nyheter" så läste man en fintidning. Typ DN eller Svenska Dagbladet eller så.

För dem som fortfarande tror att objektiv nyhetsrapportering kommer via public service-TV - men herregud, fy skäms på er (klatsch på era naiva små fingrar!) Först och främst - det finns ingen objektiv nyhetsrapportering. Det finns alltid en inslagsproducent och en bildproducent och över dem en ledningsgrupp som presenterar valda vinklar av en uppfattad sanning. Vill ni har någon sorts balans i det hela, ja, då gäller det att göra jobbet själv. Titta på minst tre, fyra versioner av samma nyhet och dra era egna slutsatser. Det är så nära en heltäckande historia ni kommer. Allt annat är bara versioner av ett förlopp.

Men jag tycker att public service TV ska finnas kvar. Inte minst för att det då finns skuggan av en chans att se något svenskproducerat i kulturgenren eller barngenren. Och då måste vi betala för det. Allihopa.

Men inte per apparat! Snälla någon, så korkat! Ja, nu har man alltså täckt in datorn. Vad kommer sedan? Läsplattan? Telefonen? Jag kan streama TV genom x-boxen, också? Måste jag betala avgift snart om jag köper en spelkonsol? Om jag skaffar mig en riktigt stark kikare och tittar på TV genom grannens fönster, ska jag betala kikaravgift, då?

Det är inte mediet vi ska betala för. Det är originaltjänsten. Bort med TV-licensen. Fram för public serviceskatten.

5 kommentarer:

  1. Du har helt rätt! Måste vara betydligt enklare!

    SvaraRadera
  2. Håller med! Lite intressant oxå att alla förfärades när Grekland stängde sin public service (innan de återförde den) men nu förfäras över att vi ska betala i Sverige... Public service är viktigt och borde finansieras av alla. Men sen har jag hört resonemang att objektiviteten (som, precis som du skriver, i realiteten inte existerar) inte får påverkas av politikerbeslut, och om det finansieras via skatt skulle det vara politiker som beslutade om budget, och som kan skära ner om de ogillar public services ställningstaganden i frågor. Så, jag vill att det ska vara via skatten, men ändå vara en fast pott på något sätt som alltid, oavkortat, går till public service, inte filtreras genom politikerfingrar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast avgiften regleras i lag (1989:41) i överenskommelse med staten, så i princip KAN den lagen redan ändras och styras genom majoritetsbeslut i riksdagen. Det skeppet (och resonemanget)har seglat då lagen ändrades 1989.

      Radera
    2. Håller med om det, men vill ändå att det ska vara starkt skrivet hur mycket som MÅSTE gå till Public Service om det skulle bli en skatt i stället för en avgift!

      Radera
  3. Ja, jag tycker det är urlöjligt... :((
    I dagens moderna samhälle ska man inte behöva en sån avgift, inför reklam elr så betalar vi tillräckligt i skatt så det skulle täcka även det.
    Ha en bra dag!!
    Nope, det blev ingen visning.. :(
    men en annan dag kanske :)

    SvaraRadera