onsdag 5 februari 2014

Fem situationer

Dag fyra av fem i pågående bloggutmaning:
Dag 1: Lista fem udda skills du aldrig trodde att du skulle skaffa dig.
Dag 2: Lista fem fysiska attribut du alltid faller för hos en tänkbar partner.
Dag 3: Visa fem foton du först tyckte var misslyckade men som du sedan börjat gilla ändå.
Dag 4: Berätta om fem tillfällen i livet då du varit riktigt illa ute men klarat dig oskadd.
Dag 5: Avslöja fem fördomar eller klargör fem åsikter du annars inte är så öppen med.

Det kan vara möjligt att varje människa har ett antal liv eller chanser att göra av med innan det slutligen är helt kaputt. Kanske inte nio liv som en katt, men ändå. De flesta av situationerna nedan är sådana jag valt när jag i efterhand varit säker på att ett bonusliv blev bortskalat.

1. Det var första dagen på en semester i Australien. Jag var jetlaggad och för trött för att fatta det här med vänstertrafik. Jag gick rakt ut i en korsning och en taxi fick tvärbromsa så den lämnade metervis med svarta spår innan den till sist lyckades stanna. Då hade jag båda händerna och ett ben uppe på motorhuven. Men jag fick inte så mycket som ett blåmärke.

2. Jag var femton år och på väg hem ungefär klockan halv tio på kvällen. I vårt hyreshusområde fanns det gångtunnlar mellan husen där man var tvungen att leda cykeln mellan två staket. Där blev jag infångad av tre män i tjugoårsåldern. De gjorde mig ingenting utan mest bara spärrade vägen ett tag och lät mig sedan gå vidare. Ett år senare hörde jag vad just det gänget gjort mot en annan tjej. 

3. Vi åkte motorcykel på väg från Tylösand in till Halmstad. Jag åkte bakpå makens MC. En traktor svängde ut mitt framför oss - föraren såg oss helt enkelt inte. Men vi klarade oss med sådär en decimeter från att sitta klistrade under den traktorn...



4. På Teneriffa sålde de ett tag sådana där steak sandwiches som britterna gillar, där det ligger någon sorts lövbiff mellan ciabattaliknande bröd täckt med orange ost. Jag hade just tagit en jättetugga av mackan när en bit biff full med senor halkade ner och lade sig som ett lock över luftstrupen. Det knäppa var att jag bara satt still och konstaterade "Oj, nu kvävs jag visst!" istället för att börja vifta på hjälp. Jag bara flyttade runt huvudet litegrann och kom till sist på att jag kanske skulle stoppa fingrarna i halsen. Jag lyckades få tag i en bit kött och hala upp det.

5. Jag och barnen var på väg hem från Örebro, när vi hamnade mitt i en biltävling a la Fast and the Furious. En gul Porsche följd av två andra bilar jag inte hann se vad de var kom farande i 180, och alla andra fick kasta sig in i högerfilen för att inte krocka. Vi blev nästan prejade av vägen av en lastbil.

Ja, det var mina fem. Inte så muntra, men med ett hyfsat slut eftersom jag ju sitter här oskadd. Sista fem i morgon, då!

4 kommentarer:

  1. Jag kanske skulle kunna komma på två... Vilket skyddat liv jag levt...

    SvaraRadera
  2. Eller också har du varit smart och försiktig. Och tuggat maten ;-)

    SvaraRadera
  3. Hmm - jag funderar också på vad jag skulle tagit med.. Blir svårt. För visst har det hänt saker - men då måste jag hänga ut familjemedlemmar. Och det vill jag nog inte.. Men. Jag funderar vidare. Och konstaterar att du nog faktiskt har änglavakt *ler*

    Kram

    SvaraRadera
  4. Bullrun. Fy fan. Och de där killarna måtte känt av din fearless energi.

    SvaraRadera