söndag 23 februari 2014

Utskällda evenemang

Så var det slut på OS för den här gången. Och nej, jag tittade faktiskt inte på en enda tävling. Det var inte så mycket av politisk protest som av det faktum att jag tycker de flesta vintersporter är rätt trista att titta på. Hockey kan vara okej, snowboard också och ibland konståkning bara för att allt är så paljetter och glitter på utsidan, men det är alltid någon av åkarna som får ett psykopatbryt när poängen blir för dåliga. Det är underhållning, det. Nu återstår det väl att se hur eftervärlden kommer att komma ihåg det här OS:et, och hur länge vi som västvärldsmedborgare kommer att var intresserade av hur det går för alla de där arbetarna som inte fick betalt för sitt arbete innan tävlingarna. Gissningsvis är det en hel massa människor som inte får se några pengar av dem som nu städar och monterar ner och röjer upp efter OS heller. Hur som helst, det har varit ett utskällt evenemang.

Men Mello fortsätter ju ett tag till, så de som älskar att uppröra sig kan ju bara lite smidigt fortsätta dit. Det är många av de stora TV-jättarna nu som svajar ordentligt. Undrar om det kan blir så att TV3 köper över Mello också till nästa säsong? Visst, det låter otroligt nu. Men visst lät det lika otroligt när snacket började gå om vilken kanal som skulle sända vinterolympiaden?














Jag undrar rätt mycket över hur stor plats årets Mello kommer att få i alla medarbetares CV. Hur utskällt evenemanget än varit, så är det ändå Sveriges största Tv-händelse i pengar och medarbetare och tittare räknat. Så om jag arbetat som tekniker eller koordinator eller musiker eller med catering eller smink eller vad som helst så hade jag nog stolt satt den posten på tydlig hedersplats. Men... hur är det med de mer synliga inblandade? Som Henrik Johnsson eller programledarna Anders och Nour? Hur mycket vill man förknippas med "den där Mellon som till och med fantasterna hatade"? Svår fråga.

Förmodligen kan man klara sig ganska bra på att skriva just den biten med teckensnitt 10 i sin CV det närmaste året. För folks mediaminne är trots allt kort som bara den. Så länge ingen gör något överdramatiskt skitdåligt under finalen, så dör allt bort rask. Men nu när jag skriver detta så börjar jag faktiskt fundera på om jag ska titta på finalen bara för att se om det kommer en riktigt intressant krasch. Hm. Man kan ju trots allt gå och koka kaffe när låtarna körs.

3 kommentarer:

  1. *skrattar* Applåder och konfetti! Jag tittade faktiskt inte ens på den senaste deltävlingen.. Första gången sedan 1975.. Trodde inte den dagen skulle komma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört väldigt många säga samma sak. Synd. Men kanske dags för en förnyelse eller en död i tysthet där.

      Radera
  2. Annars vr nog den 4 deltävlingen den med minst katastrofer... Och jag har inte heller kollat på OS, och jag önskar att jag kunde säga att det var en solidarisk protest, med HBTQ och arnbetarna. Men det var bara ett djupt rotat ointresse hos hela familjen... Mello härdar jag dock ut med...

    SvaraRadera