tisdag 15 juli 2014

Ett liv gömt i en brudkista

Vi har vant oss något oerhört snabbt vid att foto nu är en digitaliserad grej, tycker ni inte? Så till den milda grad att fotoalbum är en raritet och något man sällan gör. Jag funderade mycket över det igår, eftersom jag återupptäckte en massa saker om mitt eget liv som jag helt enkelt glömt bort.

De flesta foton och album vi har framme nu är sådana på familjen, och där får förstås barnen mycket plats. På ovanvåningen har jag dock hela tiden haft en brudkista full av familjefotografier som jag nästan aldrig tittar i . Men nu, på grund av hela omkringflyttadet av rum i huset-proceduren så fick jag tömma hela kistan och komma på en massa saker jag glömt, förträngt eller haft helt fel om.












(kistan, under ett ekskrivbord min farfars-far har byggt)

Först och främst upptäckte jag att alla 20-åringar som tog porträtt i Västmanland under 1960-talet såg ut som filmstjärnor. Det är en väldigt speciell estetik. Här är mina föräldrar som 20-åringar, cirka 1962 - 64.













(passade på att kolla - jag har mammas ögonbryn, haka och kindben, pappas mun, näsa, ögon och öron)

Sedan upptäckte jag att jag ljög så sent som i förra veckan för en person och påstod att jag aldrig varit blond. I själva verket föddes jag blond och var det ända upp i 20-årsåldern. Inte linblond eller vitblond, men definitivt inte mörk heller. Se:

















(fyller 4 år)













(13 år på släktbröllop. Leve 80-talet och notera platsglasögon med ljusblå bågar och cerise kavaj med uppkavlade ärmar!! Och synttofs!)

















(21 år. Nyårsafton. Behöver jag vidare förklara minen?)

Sedan händer något alldeles mot slutet av millenniet som tydligen formaterade mig i den fason jag är nu, för därefter är det i ärlighetens namn svårt att se vilket år det är om det inte finns noterat någonstans i närheten av bilderna. Som ett litet utvik kan jag berätta att när jag besökte min mormor på sjukhus ett par veckor innan hon dog så pratade hon om saker hon ångrat att hon inte gjort mer av. Hon sa att hon ångrade att hon inte haft mer kul och festat mer (men hon var glad att hon inte krånglat runt med en massa karlar!). Ja, jag kommer inte att behöva ta upp samma saker på min dödsbädd i alla fall. En oerhört stor mängd av alla foton på mig ser ut något i stil med detta:

















(Jag var 27. Tror det är Cosmopolitan i glaset eftersom SATC var inne då.)

Jag hittade också bilder på mig själv utklädd till prinsessan Leia (med guldbikinin) som vampyr, till någon sorts playboybunny i en meter långt, lockigt löshår och inte så mycket mer samt en väldigt suspekt bild där jag har cowboyhatt, stövlar i kohud, lädershorts och ett linne av kopäls som hålls ihop av tre lädersnören i ryggen. (varför?) Och pagefrisyr.(det var 90-tal) Detta foto är som ni förstår inlåst på säkrast möjliga plats och kommer aldrig att digitaliseras av någon som helst anledning. Men jag har inte haft tråkigt, det är ett som är säkert.

Och sedan hittade jag det slutliga beviset på att det inte är någon ide att försöka utvecklas stilmässigt. Ni kanske kommer ihåg att jag var lyrisk över en mörk, knälång klänning med rak ärm som jag köpte i våras? Ja, den kändes mer än bekant. Och här är anledningen:

Från 2003.


2 kommentarer:

  1. Jag har en flyttkartong fylld av foton som skulle in i album.... Och en dator fylld av foton som borde göras album av... För annars tittar en ju aldrig på bilderna! Nu har jag i alla fall lovat dottern att vi ska titta i mina album från ungdomen tillsammans, så hon med egna ögon får se bild på det jag brukar skrävla om att jag gjort... Och så drömmer jag om en foto/filmscanner, så jag kan digitalisera mina gamla bilder...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det värsta för oss i det sammanhanget är att många av bilderna sitter klistrade i pappersalbum tillsammans med en massa handskriven text och biljetter och lappar med telefonnummer och glitter och konsertarmband, för ett tag var det "inne" att göra så. Men det har funkat oväntat bra att fotografera av fotot med systemkamera, faktiskt.

      Radera