lördag 26 juli 2014

Rädd att flyga?

De flesta av oss tror att vi är odödliga så länge som vi har semester. Det har nog alla som vistats på någon charterö noterat. Man badar full, åker motorcykel i shorts och flip-flops, går hem ensam på stranden och lämnar drinkar obevakade. Vad kan hända? Att det är exakt samma som hemma som kan hända - det är det sista man tänker på.

Men en sak jag faktiskt tänkte ganska mycket på sist var var ute och flög var en sak som dök upp i nyheterna idag. Vanliga turistplan flyger hela tiden över oroshärdar i världen. Vi satt på planet och yngste sonen läste: "Uuu-kra-iii-na! Mamma, vi ska flyga över U-kra-i-na!" och jag minns att jag tänkte "Toppen! Låt oss för all del flyga rakt över en av de mest instabila platserna i världen!"

Naturligtvis är risken minimal att något händer. Men ändå kan man ju inte låta bli att irritera sig en aning när undersökningar visar att det är praxis bland samtliga bolag att ta den billigaste vägen, inte den säkraste.

















Men då är frågan - går det att göra något åt det? Ska man som konsument nu gå in och fråga om flygrutten redan då man bokar resan? Jag kan tänka mig att det upplägget skulle vara tilltalande ur profitsyfte. Lägg till tusen kronor per person så får du en rutt som går runt krigszonerna, snålar du så får du ta den väg det blir. Över Nordkorea, till exempel. Och sedan måste man ju då räkna med att folk inte orkar bry sig. Fö de ska på semester, och då kan ju inget hända.

Det kanske är lika bra att släppa alla tankar på flygzoner innan man skaffar sig en flygrädsla men inte har. Men! När jag googlade rubriken för detta inlägg hittade jag en annan intressant sak - Erica Jongs feministbibel Rädd att flyga har nu säkrats av ett filmbolag (under 2013) och kan alltså komma som film inom de närmaste åren. Det blir en intressant kontrast mot 50 shades - dravlet i alla fall.

3 kommentarer:

  1. Ahh, Rädd att flyga! Med Det Knapplösa Knullet! Det tog över allt annat du skrev om i det här inlägget!

    Fast dels känner jag mig som världens tråkigaste människa, jag oroar mig minst lika mycket på semestern (och kan bara trösta mig med att min man är ännu mer säkerhetsmedveten, även när vi reser...) och dels behöver jag inte oroa mig om just det här eftersom våra semestrar inte går till varmare delar av världen, så vi passerar ändå inga oroshärdar....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite konstigt att de inte lyckats få till en vettig filmatisering på 41 år... Det var så länge sedan jag läste den att jag var tvungen att slå upp de mest kända bitarna.

      Som: The zipless fuck is absolutely pure. It is free of ulterior motives. There is no power game. The man is not "taking" and the woman is not "giving." No one is attempting to cuckold a husband or humiliate a wife. No one is trying to prove anything or get anything out of anyone. The zipless fuck is the purest thing there is. And it is rarer than the unicorn. And I have never had one.
      — Erica Jong, Fear of Flying (1973)
      Det är att skriva, det!

      Radera
  2. Förstår och inser att jag missat ngt stort! Har inte Jong alls.. *skäms* Men. Då har jag kanske något att se fram emot!

    Och flygrutter? Mmm, är lite som Freja där - lika "tråkig" på semesterorter som hemma. Och visst har jag funderat på det här med vilken rutt man tar.. Och hur man som terroristgrupp faktiskt enkelt kan få uppmärksamhet om man skjuter ner ett plan med västerlänningar... Innan 11/9 hände funderade jag på NÄR någon skulle komma på idén att man faktiskt kan flyga med ett plan rätt in i en skyskrapa.. Att det skulle skapa rubriker. Om man nu vill få den typen av uppmärksamhet.. Och så hände det. Usch!

    Kram

    SvaraRadera