torsdag 31 juli 2014

Altered books och höstens läslista

Sommaren har rusat genom mitt liv som ett godståg i år. Det är redan dags för de två sista öppetveckorna på bokcafeet, men jag kan till min glädje berätta att höstens läslista faktiskt är fixad, och den ser lovande ut. Här har ni den på bild, minus boken The Grandmothers, av Doris Lessing som förmodligen kommer med posten i morgon.

The Grandmothers av Lessing, är en novellsamling (som jag ju älskar) och som jag upptäckte bakvägen, genom att en av novellerna gjorts till film och manusförfattaren har även skrivit Atonement och Dangerous Liaisons. Filmen heter Adore (2013) och jag såg den för bara ett par veckor sedan. Den handlar om två kvinnor i 40-årsåldern som varit bästa vänner sedan barnsben. En sommar blir de förälskade i varandras söner och inleder ett förhållande med dem som varar i två år. Själva upplägget till berättelsen innehöll så många brott mot tabun att jag var sjukt imponerad redan från början, och det ska bli intressant att läsa mer om karaktärernas tankar, så man får svar på: Hur i helvete..?

Jag har väldigt stora förhoppningar på Katedralen vid havet av Ildefonso Falcones också. 1300-tal, en ung, fattig mans resa mot lärdom och rikedom, katedraler och SPANSKA INKVISITIONEN!! (you never expect them...).

Sedan var jag ju tvungen att lägga till en Sann Historia Ur Livet, för det tycker jag ska vara med på varje läslista. Även tystnaden har ett slut handlar om den politiska ledaren Ingrid Betancourt som var fången hos FARC-gerillan i Colombia i sex och ett halvt år. Tror det är en sådan bok man max läser en gång, så den ska jag rotera tillbaka till cafeet sedan.

Jag förväntar mig en trevligare stund med Alexander McCall Smiths Det varsamma bruket av komplimanger, som jag valde på grund av titeln. Och för att jag gillar hans stil så väldigt mycket. Däremot har jag inga förhoppningar alls på Lyckan, kärleken och meningen med livet (det var den som hette Eat, Pray, Love i original och som gjordes om till dravlig film med Julia Roberts). Elizabeth Gilbert blev ju så sönderhypad att jag svor på att aldrig betala ett öre för den boken... men nu kom den ju in på bokcafeet, så jag ger mig på den då. Men som sagt. Inga förhoppningar.

En liten smula underbar av Dawn French förväntar jag mig vara en liten smula underbar och kul men inte superfantastisk. Väldigt brittisk, dock. Ett oprövat och osäkert kort är Kärlekens historia av Nicole Krauss, som kan bli en sådan där bok jag bara lägger någonstans och struntar i att läsa ut. Den verkar oerhört pratig och den sortens romaner är svåra att hålla ihop. Dessutom verkar den på ytan handla om en man och en kvinna som blir kära som tonåringar och sedan tillbringar resten av livet med att INTE vara ihop utan någon som helst rimlig anledning. Sådant brukar tråka ut mig.

Raka motsatsen kan vara Öm och Grym (Sweet and Vicious), där huvudpersonerna är smågangstern Henry Dante och den nyfrälsta Grace McClone som gör en roadtrip tillsammans för att undkomma bossen Honey Pobrinkis hejdukar. Udda existenser, stora problem och smart språk. Och sedan tror jag att Potensgivarna av Karin Brunk Holmqvist är ett säkert kort. Den blir trevlig. Den handlar om pensionärerna Tilda och Elinda som startar en postorderfirma för potensmedel. Kan inte blir något tråkigt med den boken.

Till sist vill jag bara visa, att om om verkligen inte gillar en bok så kan man göra andra saker med den än att läsa om den. Vi på bokcafeet har fått kontakt med en kvinna som heter Agneta Grahn, som som gör om böcker till konstverk, inredningsdetaljer och smycken. Så här:












Det är också en sak jag skulle vilja lära mig i höst.

4 kommentarer:

  1. Alltså, jag älskade att läsa om damernas detektivbyrå av McCall-Smith, men sen gjorde jag misstaget att läsa hans andra serier, bland annat Isabel Dalhouise (till exempel Det varsamma bruket av komplimanger). Och nu kan jag inte längre njuta av damernas detektivbyrå, för i de andra serierna, som handlar om vita väserlänningar och vita kvinnor, är han en konservativ gubbe som får nutida människor att bete sig som om de levde på 50-talet. Och då tänker jag att det är min egen vithet som gjort att jag inte fattat det när det gäller damernas detektivbyrå, utan bara tyckt det är helt naturligt att de ligger så långt efter i utvecklingen. Fy mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, nu oroar du mig!! Men jag har varit med om sådant förr, att man gillar en författares serie jättemycket och sedan bara dyker nästa :-( Ja, ja - den som läser får se!

      Radera
  2. Har hunnit läsa en massa nu i sommar och är väldigt glad för det. Har läst flera av dem på din lista.. Men inte just McCall-Smith.. Du får återkomma och berätta..

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lovar att återkomma. Har ännu så länge bara hunnit med Doris Lessing, och det var en upplevelse!

      Radera