måndag 21 juli 2014

Pengars värde

Mitt i nyhetsflödet av mänskliga misslyckanden på en global skala (Ryssland, Ukraina, Palestina, Israel - take your pick) så dyker förstås saker upp som sätter den mänskliga intelligensen i perspektiv och förklarar varför vi aldrig kommer att klara världsfreden. Om det ens är något att eftersträva (men det är en annan blogg).

Tydligen har Kim Kardashian och Kanye West skaffat dubbelgångare till sin nanny och till dottern North, så att paparazzi följer efter dessa lockbeten istället. Och de har fått tipset från Tom Cruise som gjort detsamma för dottern Suri. Världen är absurd ibland. På riktigt.

Jag satt vid datorn och fördömde de föräldrar som lånat ut sina bebisar till detta syfte å det starkaste. Jag var ordentligt fördömande. Och sedan läste jag en gång till att den här bebisen ifråga får 3,4 miljoner dollar för besväret.


Det måste erkännas. Jag blev plötsligt tveksam till vad jag kände. För det är ju ändå inte som om barnet ifråga har till jobb att krypa genom ett minfält eller träna kamphundar med en falukorvsring runt halsen. Nej, det ska köras runt i barnvagn eller bil omgivet av livvakter iklädd samma kläder som ett annat barn. Ibland kommer detta barn också att fotograferas, och en annans namn kommer att stå under bilderna. Och för det arbetet kommer barnet på två år att tjäna ihop så mycket pengar att dess framtid för alltid är tryggad.

I all sin sjukhet - hur många föräldrar skulle egentligen tacka nej? Handen på hjärtat? Och lägg till detta att ungen är 1-2 år och knappast missar något i skolan... Hur skulle ni göra?

Jag skulle nog personligen inte riktigt kunna försvara mig mot mitt eget barns kritik om jag inte tog emot pengarna och gjorde jobbet. Alla har vi vår gräns, och det vete fan om inte min gräns går någonstans vid 20 mille om året. Och jag tycker ändå att jag är en rätt bra mamma.

Det är ett rätt intressant exempel på var vi står som samhälle i alla fall, när hälften av jordens befolkning kommer att leva under existensminimum i år, medan 1% kan betala 20 mille för att ha en dubbelgångare så deras baby slipper bli fotograferad.

1 kommentar:

  1. Jag skulle nog inte säga nej om det verkligen bara var paparazzis som var hotet. Men tänk om barnet skulle bli kidnappat eller skjutet av någon galning... Då hade inga pengar i världen hjälpt och jag hade nog dött själv av skräcken!

    SvaraRadera