torsdag 3 juli 2014

Väggångest, chokladbakelser och något som bits i troslådan

Jag önskar jag hade energi idag till att skriva ett vasst och humoristiskt inlägg om säg... politik eller mänskligt beteende. Men det regnar, och jag håller på dels med att lägga sista handen vid denna bok:

Mycket riktigt, det är den nya upplagan av bokcafeets receptbok, där det också finns berättelser och bilder från skolhusets historia, från cafeet och från föreningen. Större bilder, bättre bilder och fler recept. Som en liten försmak tänkte jag i alla fall lägga ut receptet på chokladbakelserna jag gjorde igår (de finns i en vit choklad-variant och en lakritsvariant också, men för de recepten få ni köpa boken!)


Chokladbakelse med grädde och jordgubbar

Chokladbakelser har blivit en omåttligt populär klassiker på bokcafét. Det här är grundreceptet som vi utgår ifrån. Vill man variera kan man blanda i olika slags chokladkakor och/eller godis. Jättegott att ha i choklad med lakrits, alternativt krossa turkisk peppar och blanda i.

Ingredienser:
300 g smör
4 ägg
4 dl socker
4 dl vetemjöl
6 msk kakao
2 msk bakpulver
200 g chokladkaka

Smält smöret och låt svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ihop de torra ingred-ienserna och häll ner i smeten tillsammans med smöret. Fördela smeten i 16 stora muffinsformar. Bryt chokladen i bitar och stoppa ner i muffinsformarna. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i 12 minuter. Var noga med tiden så att du inte   gräddar för länge. Grejen är ju att de ska vara riktigt chokladkladdiga. Servera de avsvalnade chokladbakelserna med en klick grädde och färska jordgubbar eller andra valfria bär.















I färdigt skick.

Själv har jag hållit på i pojkarnas rum med att montera ner saker och packa leksaker i lådor. De har haft lite smått ångest över saker som jag lagt ner i lådor som de inte rört på 3 år. Jag har haft lite väggångest. Kortväggen i pojkarnas rum är ju en målning av solsystemet som jag gjorde åt dem, och jag kan helt enkelt inte måla över den! Istället tog jag ett kort på mig i valet och kvalet, någonstans mellan jorden och solen och funderade på vad jag skulle göra.


















(look at me! I'm allmost Sandra Bullock!)


Till sist kom jag fram till att jag har att välja på att själv sova i ett sovrum med solsystemet på väggen, eller tills vidare klä in väggen med tyg. Så tyg blir det, som en fondvägg. I övrigt är det strumpväder igen. Fast att ta ett par sådana är numera förenat med viss fara för skinnet. Vår hankatt vakar över mina trosor och behåar som Smaug över en guldskatt.

1 kommentar:

  1. Åhh, så Ernst Kirschsteiger av dig! Jag har ännu inte behövt måla över några av våra väggmålningar, men jag har erbjudit mig... När det sker (som när vi sålde lägenheten med Savannen i) så ska det fotas in i minsta detalj!

    SvaraRadera