söndag 27 juli 2014

Sandormar och drakflygning

Det är en liten aning svalare väder - och alltså kan vi existera i en aningens högre hastighet än under resten av veckan. Jag kan bara avslöja att det ännu så länge är för varmt för drakflygning. Det behöver vara kallare nere på marken och lite varma uppvindar för att det ska funka. September är den perfekta drakflygarmånaden. Men vi försökte i alla fall:












Envisast lyckas bäst och det var som vanligt äldste sonen. På mittenbilden.

Sedan läste jag också att de nya karaktärerna till Game of Thrones säsong fem är klara, och jag har ju väntat ivrigt. Säsong fem utspelas ju mestadels i Dorne, som prins Oberyn kom ifrån. Och om ni nu tyckte att han var en intressant typ så slås han ju med hästlängder av sin stora grupp av oäkta döttrar som kallas The Sand Snakes, sandormarna. Eftersom de då var oäkta döttrar till The Red Viper (ja, ni fattar...).

Låt oss bara konstatera att ComiCons panel Women Who Kick Ass kommer att få en påfyllning av dessa kvinnor. Sandormarna är dessutom så intressanta ur ett rent feministiskt perspektiv eftersom de är uppvuxna med hela prins Oberyns förmögenhet, men utanför äktenskapet och därmed inte tvungna att bli bortgifta eller följa äkta adelsdamers moralkoder (som det ändå inte finns fruktansvärt många av i Dorne) och eftersom de kan välja att bli vad de vill följer de sin far i fotspåren och blir krigare. Den främsta är Obara Sand, som dessutom kommer att spelas av Keisha Castle-Hughes, om ni kommer ihåg den lilla tjejen från Whale Rider. Hon var tuff redan då. Nu ser hon ut så här:

















Bland hennes systrar finns också Nymeria Sand, som presenteras som en kvinna som är: "cultured, graceful and deadly with a whip."

"Nym" kommer att spelas av Rosabell Laurenti Sellers. Det kommer att skrivas en del fan-fiction om henne, kan vi bara konstatera.

Ni kan läsa om alla nya karaktärer här: http://www.rollingstone.com/movies/news/game-of-thrones-reveals-new-season-5-characters-20140726 

Jag är förstås nyfiken på en karaktär som inte nämns alls och naturligtvis inte kan nämnas eftersom det är en jättespoiler. Men så snart hela "casten" finns ute så ska jag snoka rätt på hur långt fram i bok fyra de egentligen hinner. Och jag håller tummarna för att det stora avslöjandet kommer i avsnitt tio ;-)

Nu är det ett halvår kvar. Men den som väntar på något gott... får vänta till i april, tydligen. Fint. Då hinner jag igenom alla böckerna flera gånger till om jag vill.

1 kommentar:

  1. Jag har inte alls hängt med på Game of Thrones alls, men de där karaktärerna tilltalar mig, förstås!

    SvaraRadera