tisdag 22 juli 2014

Färger måste ha ett namn

Kommer ni ihåg när alla färger i inredningskataloger hade ett namn som hänsyftade på mat? Jag hade till exempel champagne på väggarna i köket, vanilj i vardagsrummet och latte i sovrummet. Och jag var förstås inte den enda som drev med detta fenomen. Det var allmängods.

Någonstans där i krokarna gick tydligen alla kulördesigners in i ett panikframkallat kreativt namnskov och nu kan jag bara notera att vi är fast med ett antal färgnamn man inte vill uttala högt, utan istället peka på i en lista och väsa "Jag vill ha den!" med litegrann samma skamkänsla som när man var 18 och skulle köpa kondomer.

Vi har ju botaniserat i en del färkartor nu, och Alcros inredningsfärger är nog dem som tar priset vad det gäller innovativa namn. Om det är på gott och ont är sedan frågan. Äldste sonen blev alldeles till sig när han hörde att det finns en färg som heter "Tatooine". Star Wars-nörd som han är ville han genast ha den nyansen i sitt nya rum. Nu var det ju bara det att färgen (liksom den fiktiva planeten) har en ganska meningslös gråbrun färg som kan deprimera vem som helst.

Vet ni hur färgen "oändlighet" se ut, förresten? Så här:













Sedan måste jag bara nämna några av de mer märkligt namngivna färgerna. Skulle ni till exempel kunna tänka er att ha nyfött skinn på väggarna? I alla fall så ser nyansern "Newborn skin" ut så här:













Och så den färgen som jag misstänker att folk har svårt att nämna och istället väljer att peka på: Bluppblupp. (ja, något ska den ju heta)

















Och så har jag en utmaning - gå in på hemsidan, för all del, och se om ni kan se någon skillnad på nyanserna Krita, Vit, Äggskal, Magnolia, Snö och Älva. I dare you.

4 kommentarer:

  1. Hahaha, jag trodde de hade namn som "Snuppa" eller "Dase" eller liknande... Bluppblupp hade jag kunnat tänka mig! Den är lite ljusare än nyansen på sammetsgardinerna till bibliografen, färgen som heter... ja just det: Plommon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, det fanns två suspekta färger i det rosa spektrat som hette "pink pearl" och "mussla" alldeles bredvid varandra...

      Radera
  2. Ja, man vrickar tungan av sig för att uttala vissa färgnamn :)
    Ha en skön kväll !!

    SvaraRadera
  3. *skrattar* Njaaaaaaaaaaaaa.. Vi har en fantastisk färg i sovrummet som jag älskar och som mannen faktiskt avskyr: ishavsblå. Färgen är verkligen så kallt blå som man föreställer sig ett ishav. Men annars. Mycket kul har man haft. Och inte blir det vackrare för att man kallar det något annat..

    SvaraRadera