fredag 4 januari 2013

Award season

Snart är det dags - alla filmnördars favorittid på året och vad som bäst kan beskrivas som elitserieslutspel fast aningens mer glamouröst att titta på. Plus, att om man verkligen vill klä sig för tillfället så får man ju dra sig mer åt glitter och paljetter-hållet istället för matchtröja och gul-blå sminkning.

Här närmast släpps nomineringarna till Oscarsgalan den 10:e januari, och därefter går Golden Globe-galan av stapeln den 13:e januari. Dessutom med Amy Pohlar och Tina Fey som värdar. Hurra!

Listan på nomineringar till den galan finns här: http://www.goldenglobes.org/2012/12/nominations-2013/

...och jag hoppas så, så mycket på många fina "globes" för Jennifer Lawrence och Bradley Cooper i Silver Linings Playbook. Alla vet säkert redan hur duktig Ms. Winters Bone och Hunger Games är, men jag är ganska lycklig över att Mr. Hangover får plats att visa hur jäkla duktig han egentligen är. Inom ett år har han dessutom en Oscar (japp, ni hörde det här först), om inte The Place Behind the Pines kommer så himla tidigt på året att den blir bortglömd.

Jag återkommer den 12:e med fullständiga förutsägelser. Jag gillar inte alls Life of Pi, men jag misstänker att den kommer att sopa rent bland många priser...

I år kanske jag måste traggla mig igenom Guldbaggegalan också... eftersom en bekanting gjort musik till en av de filmer som fått många nomineringar. Se här:  http://silverfura.se/2012/11/20/nyheter/

...och Call Girl har ju sin beskärda del av press... vi får se.

Frågan är nu bara:

Vad är award season-motsvarigheten till slutspelsskägg?

Vad ska man skaffa sig och sedan inte raka bort/ta ut/klä av sig/ förrän "hemmalaget" vunnit?

Förslag mottages här eller på facebook.


2 kommentarer:

  1. Det ska bli kul att titta på de här galorna men jag har tyvärr inget förslag på alternativ till slutspelsskägg.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag törs nog inte säga vad motsvarigheten till slutspelsskägg är. Men vad roligt att di gamla Saturday night lajvarna ska vara värdar. Jag gillar både Tina Fey och Amy Pohlar.

    SvaraRadera